Als manager of teamleider weet jij als geen ander: je werknemer kan nog zo goed zijn opgeleid, maar wanneer hij vaak te laat komt, zijn collega’s afblaft of gapend een gesprek met een klant voert, dan is hij niet jouw favoriete medewerker. Naast kennis en kunde, zijn werknemersvaardigheden namelijk ook erg belangrijk.

Maar wat zijn werknemersvaardigheden precies? En hoe kun jij je medewerkers helpen om hun vaardigheden te verbeteren? Hieronder geven we vijf voorbeelden van belangrijke werknemersvaardigheden en lichten we drie trainingen toe die helpen om veelgevraagde competenties te versterken.

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

Wat zijn werknemersvaardigheden?

Werknemersvaardigheden zijn de vaardigheden die een medewerker zou moeten bezitten om goed te functioneren in de organisatie. Denk aan goed kunnen samenwerken en communiceren met je collega’s. Over het algemeen geldt: hoe beter de werknemersvaardigheden zijn ontwikkeld, hoe beter de werknemer tot zijn of haar recht komt in het bedrijf.

Er zijn tal van werknemersvaardigheden voorbeelden te noemen. Sommige competenties zijn erg specifiek, zoals het kunnen overbrengen van slecht nieuws. Een programmeerder hoeft bijvoorbeeld minder vaak slecht nieuws over te brengen dan bijvoorbeeld een arts. Maar er zijn ook vaardigheden die in elke organisatie gevraagd zijn en dus altijd moeite waard zijn om te ontwikkelen.

Hieronder noemen we vijf algemene werknemersvaardigheden die ervoor zorgen dat medewerkers goed kunnen functioneren.

Vijf voorbeelden van werknemersvaardigheden

Voorbeeld 1: Zelfstandig kunnen werken

Zelfstandigheid is een veelgevraagde werknemersvaardigheid. Het betekent dat jij je werk uitvoert zonder elk uur een nieuw taakje te hoeven krijgen of na te vragen wat je precies moet doen. Wanneer er iets misgaat, probeer je eerst zelf een oplossing te verzinnen. Tegelijkertijd trek je op tijd aan de bel wanneer dat nodig is. Ook voel jij je verantwoordelijk voor je werkresultaten, weet jij van aanpakken en ben je niet bang om nieuwe ideeën te opperen.

Voorbeeld 2: Een kei in samenwerken

Zelfstandig werken betekent niet dat je alleen individueel aan de slag gaat. Ook goed kunnen samenwerken is in bijna elke organisatie noodzakelijk om naar tevredenheid te functioneren. Door soepel samen te werken, zal niet alleen de productiviteit toenemen, maar ook het werkplezier en de betrokkenheid bij het werk. Een goede samenwerking houdt onder andere in dat je duidelijk je verwachtingen uitspreekt, naar je collega’s luistert en afspraken nakomt. Wat dat betreft komen in een goede samenwerking veel verschillende vaardigheden en competenties samen.

Voorbeeld 4: Stress krijgt geen kans

Voor de meeste functies geldt dat je stressbestendig moet zijn. Dat betekent niet dat jij je nooit gestrest mag voelen, maar het gaat erom dat je goed met stress weet om te gaan. Gaat er iets mis op je werk of blijven de rapporten zich opstapelen? Dan weet jij de rust te bewaren en effectief om te gaan met de stress. Je vraagt bijvoorbeeld om hulp van een collega en je bent assertief genoeg om stressvolle werkzaamheden te weigeren. Wanneer stress de overhand krijgt, weet jij genoeg ontspanningsoefeningen die helpen.

Voorbeeld 3: In het bezit van een berg werkmotivatie

Niemand wordt blij van een collega die elke dag chagrijnig op het werk verschijnt en totaal niet leuk vindt wat hij of zij doet. Anderzijds is een gemotiveerde, bevlogen collega inspirerend en van toegevoegde waarde voor de werksfeer. Hoe enthousiast jouw aard ook is, motivatie komt meestal niet geheel vanzelf. Het is onder andere van belang dat je werk voldoende uitdagend is, dat jij regelmatig feedback en gemeende complimenten ontvangt en voldoende ontwikkelingsmogelijkheden krijgt aangeboden.

Voorbeeld 5: Op jou kun je bouwen

Het laatste voorbeeld van werknemersvaardigheden die we noemen is betrouwbaarheid. Vertrouwen tussen collega’s is volgens een onderzoek van Eurest de belangrijke voorwaarde voor een goede werksfeer op kantoor. Als betrouwbare collega kom jij je afspraken na, geef je eerlijke feedback, doe je niet mee aan geroddel en help jij je andere collega’s uit de brand. Ook sta je open voor een gezellig praatje, waardoor de onderlinge band nog sterker wordt.

Het is onmogelijk om uit te blinken in elke werknemersvaardigheid die er bestaat. Het is echter wel mogelijk om bepaalde werknemersvaardigheden te verbeteren en te versterken.

Werknemersvaardigheden verbeteren? Dat kan!

Een van de volgende drie trainingen kan bijdragen aan het versterken van de werknemersvaardigheden:

Stress? Manage it!

Stressbestendigheid is een belangrijke werknemersvaardigheid die gelukkig te leren is. In deze training leer je meer over je eigen stresslevel en krijg je verschillende effectieve technieken onder de knie om beter met stress om te kunnen gaan. Uiteindelijk heb je een concreet plan op zak waarmee je jouw stressniveau uitstekend kunt managen.

Effectief luisteren

Tijdens deze training leer je een aantal handige technieken, zoals doorvragen en spiegelen, om nog beter naar je gesprekspartners te kunnen luisteren. Ook ga je aan de slag met observatie- en aandachtsoefeningen. Na de training zal je merken dat je beter kunt samenwerken met je collega’s, omdat er minder misverstanden ontstaan en collega’s zich gehoord en gewaardeerd voelen.

Effectief assertief

Assertiviteit is een belangrijke vaardigheid om je werkdruk onder controle te houden en de samenwerking met collega’s soepel te laten verlopen. Niet iedereen durft voor zichzelf op te komen. Door het leren van diverse assertiviteitsstijlen en gesprekstechnieken in de training Effectief assertief zal dit veranderen! Daardoor wordt de communicatie met je collega’s transparanter en eerlijker, aangezien iedereen zijn of haar eigen grenzen aangeeft.

Wil jij een van bovenstaande trainingen boeken? Of zijn er andere onderwerpen waar jij geïnteresseerd in bent? Dan helpen wij van Incompany Trainer je graag.

Boek een training bij Incompany Trainer

Incompany Trainer is de #1 aanbieder van incompany trainingen in heel Nederland. Onze gespecialiseerde trainers komen bij je langs op kantoor met een training die op jouw leerwensen is afgestemd. Op die manier is de training concreet, relevant en de ontwikkeling van je medewerkers het grootst.

Ben je geïnteresseerd in een incompany training over werknemersvaardigheden? Bekijk dan hier ons uitgebreide trainingsaanbod. Wanneer je liever eerst met ons wilt overleggen, neem dan contact op. Samen kijken we graag naar een geschikte training voor jouw team.

Zoek je een incompany training voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 3623

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.4

Incompany Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Incompany Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Incompany Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

We werken vaak samen met Incompany Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.