
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Haal het meeste uit je medewerkers met deze gratis whitepaper.
Algemeen
Het is uitdagend, leuk en de hele organisatie heeft er baat bij: het ontwikkelen van je medewerkers. Als manager of teamleider heb je de schone taak om ervoor te zorgen dat jouw teamleden hun competenties volop kunnen ontwikkelen. Je medewerkers zullen dan met meer tevredenheid, motivatie en plezier werken en de organisatie zal profiteren van de up-to-date inzichten en vaardigheden.
Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers hun competenties kunnen ontwikkelen? Hieronder beschrijven we eerst de betekenis van het begrip competentie en vervolgens geven we je vijf tips hoe je de ontwikkeling van de competenties van je teamleden kunt stimuleren.
Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!
Competentie is een breed begrip. Bij het ontwikkelen van competenties draait het om:
Wanneer je in een winkel met elektronica werkt, kan het bijvoorbeeld nuttig zijn om meer inzicht in de werking van nieuwe apparatuur te krijgen. Wanneer je bij de klantenservice van een vliegtuigmaatschappij werkzaam bent, is het handig om eigenschappen als zelfbeheersing en geduld te ontwikkelen. Kortom, op de werkvloer heeft de ontwikkeling van competenties als doel om de werkzaamheden zo succesvol mogelijk uit te voeren.
Het stimuleren van de ontwikkeling van competenties kan op verschillende manieren. Hieronder noemen we er vijf.
Wanneer je als teamleider de ontwikkeling van je medewerkers wilt stimuleren, heeft het geen zin om lukraak een paar competenties te kiezen om aan te werken. Ga daarom met de individuele medewerkers in gesprek. Samen breng je in kaart welke competenties je medewerker graag wil versterken, waarom hij of zij dat wil en wat daarvoor nodig is. De ambities van het teamlid staan centraal, maar het is ook zaak om te kijken wat de organisatie nodig heeft. Dan ontstaat er een win-win situatie. Vervolgens kan een competentieplan worden gemaakt om de doelen te bereiken. Begeleid je medewerker wanneer nodig en moedig hem of haar aan. Vergeet ook niet om achteraf te evalueren en eventueel het plan aan te passen.
Het geven van feedback heeft veel voordelen. Zo zorgt een gezonde feedbackcultuur ervoor dat teamleden beter met elkaar samenwerken. Daarnaast brengt het noemen van verbeterpunten ook ontwikkelingsmogelijkheden aan het licht. Daardoor hebben jij en je medewerkers duidelijk voor ogen welke competenties aandacht verdienen. Daarbij is het belangrijk om ook te noemen wat goed gaat, zodat competenties en talenten nog beter benut kunnen worden. Door het geven van feedback draag je als manager niet alleen bij aan de ontwikkeling van je teamleden, maar laat je eveneens zien dat je de groei van je medewerkers belangrijk vindt en hun inzet op waarde schat.
Het aanbieden van een opleiding is een uitstekende manier om kennis op te doen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Het zorgt bovendien voor gemotiveerde werknemers met kennis van zaken die kunnen inspelen op wisselende omstandigheden. Je kunt zelf met je medewerkers kijken welke opleiding of cursus passend is. Ook kun je de verantwoordelijkheid meer bij je teamleden neerleggen. Maak bijvoorbeeld een opleidingsbudget vrij dat ze kunnen aanvragen, zodat ze de gewenste competenties kunnen ontwikkelen.
De competentieontwikkeling van je teamleden is een continu proces. Waak ervoor dat je niet te veel druk legt op je medewerkers, maar dat je ze juist de tijd geeft om in kaart te brengen welke competenties ze willen ontwikkelen. Accepteer het ook wanneer het niet in een keer goed gaat. Wanneer een collega bijvoorbeeld een training volgt om beter te leren presenteren, is het logisch dat de eerste presentaties nog niet meteen van een leien dakje gaan. Maar door je medewerkers te blijven motiveren en ze de tijd te gunnen, zal je merken dat de gewenste competenties stap voor stap tot wasdom komen.
De competentieontwikkeling van je medewerkers kan ook via een incompany training worden bereikt. Een incompany training is een maatwerk training. Dat betekent dat de training is afgestemd op de wensen van jou en je teamleden. Met het boeken van een maatwerk training heb je dus de grootste kans dat de gewenste competenties worden ontwikkeld en dat je teamleden zoveel mogelijk opsteken. De ontwerpen van de training zijn divers en lopen uiteen van de ontwikkeling van mentale veerkracht tot het ontdekken van je talenten. Het is de ideale manier om in een korte tijd grote stappen te maken.
Staat het ontwikkelen van de competenties van je medewerkers hoog op de agenda? Dan kunnen wij van Incompany Trainer vast iets voor jou betekenen.
Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.