
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Op zoek naar handige manieren om het allerbeste uit je medewerkers te halen?
Algemeen
Als teamleider of manager ken je misschien wel de volgende dialoog:
De CFO van de organisatie vraagt aan de CEO: "Wat als we investeren in de ontwikkeling van onze mensen en vervolgens vertrekken ze? De CEO antwoordt: "Wat als we niet in de ontwikkeling van onze mensen investeren en ze blijven?"
Het is een duidelijke boodschap: het opleiden van medewerkers in organisaties is een must. Waarom precies? En wat is een geschikte manier om je teamleden op te leiden? Hieronder zetten we de voordelen van opleiden in organisaties op een rijtje en vervolgens gaan we in op een laagdrempelige manier om dat te doen: het aanbieden van trainingen.
Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!
Door te investeren in het opleiden van je teamleden creëer jij een hooggekwalificeerd team. Dat betekent dat jouw medewerkers de kennis en vaardigheden bezitten die nodig zijn om jouw organisatie te laten floreren. Bovendien kun je met gekwalificeerde teamleden sneller inspelen op interne en externe veranderende omstandigheden. Dit is essentieel voor een organisatie die met de tijd mee wil gaan.
Een gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden is voor veel medewerkers een reden om het bedrijf te verlaten, omdat zij zich niet serieus genomen voelen. De mogelijkheid om zich wél te kunnen ontwikkelen is daarentegen een belangrijk motivator om goed te presteren. Ook halen je medewerkers doorgaans meer plezier uit hun werk, omdat ze professioneel kunnen groeien en worden uitgedaagd. Tot slot melden gemotiveerde werknemers zich minder vaak ziek en dragen ze bij aan een prettige, energieke werksfeer.
Hierboven hebben we al genoemd dat opleiden in organisaties leidt tot hooggekwalificeerde en gemotiveerde werknemers. Daardoor zullen ze efficiënter en effectiever werken, waardoor de organisatie als geheel beter presteert - kwantitatief en kwalitatief.
Wanneer je als teamleider of manager prioriteit geeft aan opleiden in de organisatie, zorgt dit vaak voor loyaliteit onder de teamleden. Je laat immers zien dat je ze waardeert en je biedt ze het vertrouwen dat ze kunnen meegroeien met de organisatie. Loyale medewerkers blijven doorgaans langer bij de organisatie werken en ze zijn bovendien een goede ambassadeur van jouw organisatie voor het werven van nieuwe teamleden.
Het opleiden van je teamleden kan je op verschillende manieren aanpakken. Een beproefde methode om de ontwikkeling van je medewerkers te stimuleren en te faciliteren, is het aanbieden van een training. Hieronder noemen we de voordelen ervan.
We gaan vooral in op incompany trainingen, omdat wij van Incompany Trainer daar immers het meeste verstand van hebben.
Opleidingen kunnen soms maanden of jaren duren, terwijl een training op een of meerdere dagdelen plaatsvindt. In een korte tijd leren jouw teamleden dan waar behoefte aan is. Ook is een training makkelijker in te plannen, omdat je niet wekelijks een vrij dagdeel hoeft vrij te maken.
Een incompany training is een maatwerk training. Met de trainer bespreek jij van tevoren wat de uitdagingen zijn, waar je aandacht aan wilt geven en wat de deelnemers graag willen leren. Daarna kan de trainer een training samenstellen die past bij de wensen van jou en je team. Dat maakt de training relevant en interessant.
Een training kan goed op de werkpraktijk worden afgestemd, waarbij de trainer inzoomt op herkenbare werksituaties. Deelnemers kunnen dan via onder andere rollenspellen oefenen hoe ze bijvoorbeeld assertiever kunnen zijn of effectiever kunnen luisteren. Het team verlaat de training met een concreet plan van aanpak waarmee ze direct aan de slag kunnen.
Je team hoeft niet naar een externe locatie te rijden, maar jij en je collega’s volgen de training op kantoor. Het is niet alleen fijn om in een vertrouwde te leren, maar het scheelt ook in reistijd- en kosten.
Je team volgt de training gezamenlijk. Dat vergroot de onderlinge betrokkenheid en en versterkt de samenwerking. Bovendien kunnen teamleden elkaar ondersteunen bij het volgen van het plan van aanpak en af en toe nog rollenspellen oefenen om de kennis weer op te frissen. Na de training kunnen jullie de dag afsluiten met een borrel, om samen te proosten op een geslaagde training.
Het kan soms lastig zijn om uit de vele beschikbare trainingen te kiezen. Wil jij efficiënter vergaderen, meer aandacht besteden aan de klantbeleving of juist de samenwerking binnen het team verbeteren? Alles is mogelijk. Aanbieders van trainingen, zoals Incompany Trainer, denken graag met je mee en helpen je bij het kiezen van een relevante training.
Incompany Trainer is de grootste aanbieder van incompany trainingen in heel Nederland. Elke training wordt gegeven door een specialistische trainer met passie voor het vak. Onze trainingen zijn interactieve leersessies en hebben een praktijkgerichte insteek. Uiteraard komt de benodigde theorie aan bod, maar daarnaast is er veel ruimte voor rollenspelen, opdrachten en games. Op die manier kunnen de teamleden de opgedane inzichten en vaardigheden direct in de praktijk brengen.
Wil jij aandacht besteden aan opleiden in je organisatie? Bekijk dan hier het overzicht van al onze trainingen. Heb je een specifieke trainingswens of wil je liever eerst even met ons overleggen? Neem dan contact op. Samen kijken we graag naar een geschikte incompany training voor jouw team, afdeling of organisatie.
Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.