
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Op zoek naar handige manieren om het allerbeste uit je medewerkers te halen?
Algemeen
Als manager, teamleider of bedrijfseigenaar heb je natuurlijk bepaalde verwachtingen van je medewerkers. Je verwacht bijvoorbeeld dat ze bepaalde vaardigheden onder de knie hebben en dat ze die effectief kunnen inzetten om hun werkzaamheden succesvol uit te voeren. Deze werknemersvaardigheden bepalen voor een groot deel het succes van individuele werknemers, die teams waar ze in werken en de organisatie als geheel.
Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!
Werknemersvaardigheden zijn de vaardigheden die een medewerker moet beheersen om te kunnen functioneren in zijn of haar baan. Dat kunnen hele gangbare vaardigheden zijn, zoals het goed kunnen opschieten met collega's of goed kunnen luisteren naar klanten. Maar het kunnen ook vaardigheden zijn die belangrijk zijn voor een specifieke functie. Dan zijn het vaardigheden die voor sommigen wellicht minder vanzelfsprekend zijn. Denk maar eens aan een business controller, die erg sterk moet zijn in het uitvoeren van cijfermatige analyses.
Werknemersvaardigheden zijn belangrijk om te kunnen functioneren, zowel in sociale als professionele context. Sociaal gezien moet een werknemer vaardig zijn om mee te kunnen draaien binnen een team en binnen de organisatie.
Professioneel gezien bepalen werknemersvaardigheden of iemand succesvol zal zijn in een functie. Daarom is de ontwikkeling van werknemersvaardigheden ook zo belangrijk. Worden mensen beter in wat ze doen? Dan wordt het werk daar kwalitatief en kwantitatief ook beter door. Zo wordt het personeel meer waard en verbeteren de bedrijfsresultaten.
Onze ervaring is dat de meeste werknemers dankbaar zijn als zij worden gefaciliteerd in hun ontwikkeling. Maar ze moeten soms wel geactiveerd en geënthousiasmeerd worden. Want uiteindelijk is niet leren voor sommige mensen ook erg comfortabel. Leren vergt inspanning. Soms moet je er voor uit je comfort zone. Dat is niet voor iedereen even makkelijk.
Voor sommige organisaties is het daarom vooral de vraag wat ze kunnen doen om de ontwikkeling van werknemers te stimuleren.
Het hoogste leerrendement wordt behaald door werknemers die intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren. Sommigen zullen dit van zichzelf al zijn, anderen hebben daar een zetje in de goede richting voor nodig. Probeer te achterhalen waar iemand enthousiast van wordt in het werk. Laat hem of haar zelf nadenken over de leerbehoefte, zodat een werknemer dit als een persoonlijk proces gaat zien. Door dit op de agenda te zetten zal je merken dat medewerkers langzaam maar zeker gemotiveerd raken om hun werknemersvaardigheden te ontwikkelen.
Als HRM, manager of bedrijfseigenaar kan je het ontwikkelen van vaardigheden bespreekbaar maken, om zo medewerkers te motiveren. Tijdens gesprekken met medewerkers kunnen hier afspraken over worden gemaakt in de vorm van leerdoelen. Het vastleggen van de afspraken zorgt ervoor dat de medewerker zich verantwoordelijk voelt om de afspraken na te komen.
Verlaag de drempel om te ‘moeten’ ontwikkelen voor medewerkers. Als organisatie is het waardevol om ervoor te zorgen dat medewerkers op een laagdrempelige, eenvoudige manier met hun eigen ontwikkeling aan de slag kunnen. Door bijvoorbeeld incompany trainingen te organiseren is de inspanning om deel te nemen relatief laag.
Kijk goed naar waar medewerkers behoefte aan hebben. Betrek ze desnoods in de organisatie. Zo weet je zeker dat er getraind wordt op thema's die voor de organisatie relevant zijn. En daarnaast vergroot je de betrokkenheid, het enthousiasme en de motivatie.
Wat levert dat ontwikkelen van werknemersvaardigheden dan precies op? Want als organisatie wil je natuurlijk wel iets terug zien voor de investering die je hierin doet. Dat is logisch.
De voordelen van het trainen op werknemersvaardigheden zijn erg uitgebreid en divers. Zo profiteren werknemers en werkgevers onder andere van:
Werknemersvaardigheden noemen we ook wel professionele competenties. Om duidelijkheid te scheppen in wat werknemersvaardigheden precies zijn geven we je een aantal voorbeelden.
Met non-verbale communicatie, of lichaamstaal, kan je een boodschap kracht bijzetten. Door erachter te komen hoe je overkomt kan je jouw non-verbale en verbale communicatie echt goed op elkaar aan laten sluiten. En dat merk je doordat gesprekken en onderhandelingen plotseling veel effectiever verlopen. Je wordt zichtbaarder, maakt meer impact en je boodschap komt beter over. Dat kan natuurlijk erg handig zijn als je bijvoorbeeld veel met klanten in contact staat.
Een gemeend compliment maakt veel impact. Het zorgt onder andere voor gelukkige collega's, meer motivatie en uiteindelijk voor betere prestaties. Is het stimuleren van de waarderingscultuur een thema binnen een organisatie? Dan is het ontwikkelen van de werknemersvaardigheid effectief complimenteren een mooie kans.
Medewerkers die moeite hebben met het voeren van bijvoorbeeld moeilijke gesprekken, hebben baat bij het ontwikkelen van gespreksvaardigheden. Want minder leuke gesprekken horen nu eenmaal bij nagenoeg ieder beroep. Maar het is tegelijkertijd niet voor iedereen weggelegd. Door deze vaardigheid te ontwikkelen komt een medewerker beter uit de verf in lastige gesprekken. Zo gaan ze van zenuwachtig naar krachtig.
Sommige medewerkers verstoppen zich liever dan dat ze in de schijnwerpers staan. Het vergroten van de zichtbaarheid en invloed kan dan helpen om vaker gehoord te worden, meer impact te maken en beter te presteren. Daardoor groeit je zelfvertrouwen en vergroot je gevoel van eigenwaarde.
Door elkaar feedback te geven kunnen individuen en teams naar een hoger niveau worden getild. De manier waarop feedback wordt gegeven heeft namelijk veel invloed op de effectiviteit van de boodschap. Helaas zien we dit in veel organisaties nogal eens misgaan. Is dit bij jullie ook het geval? Dan kan het ontwikkelen van deze werknemersvaardigheid erg veel opleveren.
Een werknemer die altijd te laat is met het inleveren van rapporten of deadlines continu wil opschuiven. Dat kan zorgen voor frustratie en een vermindering van de output. Het werken aan de werknemersvaardigheid timemanagement kan voor zulke werknemers helpen om meer rust in het werk te creëren, om te plannen en om te bewaken dat werkzaamheden tijdig afgerond worden.
Blijft het bij werknemers vooral bij zenden en luisteren ze slecht naar elkaar? Dan is het ontwikkelen van luistervaardigheden wellicht interessant. Want als collega's goed naar elkaar luisteren kunnen ze beter met elkaar communiceren. Mensen begrijpen elkaar beter, zijn coulanter en hebben meer geduld voor elkaar. Dit merk je direct terug in een fijnere en betere samenwerking.
Wij zijn Incompany Trainer. De grootste aanbieder van incompany trainingen. Met meer dan 50 verschillende trainingen helpen we met veel plezier klanten door heel Nederland.
In deze trainingen maken we gebruik van onze ‘actief leren’-methode. Dat betekent dat onze ervaren trainers de theorie veelvuldig afwisselen met praktijkelementen, zoals opdrachten, rollenspellen en verschillende oefeningen. Zo ontstaan direct inzichten en krijgen deelnemers de nieuwe kennis en kunde razendsnel onder de knie. Het leerrendement is daarmee zo optimaal mogelijk.
Hebben jullie interesse in een incompany training? Of willen jullie eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op. Onze training coördinatoren denken graag met je mee over de beste inhoud voor jullie ontwikkelbehoefte.
Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.