Na een verfrissende fietstocht stap je als manager je kantoor binnen: meteen is al je energie verdwenen. Er klinkt nauwelijks goedemorgen, twee collega’s kibbelen over een klant, een ander staart wezenloos naar zijn telefoon en weer een ander beklaagt zich over de herrie. Kortom, er heerst een ongemotiveerde en onaangename werksfeer.

Een slechte werksfeer is een dooddoener voor werkplezier. Dat betekent dat je teamleden met minder motivatie en bevlogenheid aan de slag gaan en dat wreekt zich in de teamresultaten- en prestaties. Ook is de kans groot dat het ziekteverzuim toeneemt wanneer de slechte werksfeer niet doorbroken wordt.

Maar hoe creëer je als manager een fijne werksfeer waarin je teamleden tot bloei komen? Dat vertellen we je hieronder. Ook noemen we drie interessante trainingen die jou en je collega’s kunnen helpen bij het doorbreken van een ongemotiveerde sfeer op kantoor.

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

Waarom heerst er een slechte werksfeer?

Voor we ingaan op de tips, komen kort de oorzaken van een slecht sfeer aan bod. Om een oplossing te vinden, is het immers van belang om ook de mogelijke oorzaak of oorzaken van de negatieve kantoorvibe te (her)kennen. Mogelijke oorzaken zijn:

  • Een te hoge werkdruk en te veel werkstress
  • Weinig waardering en een gebrek aan complimenten
  • Weinig uitdaging in de werkzaamheden
  • Veel afstand tussen teamleden
  • Een onduidelijke communicatie en taakverdeling
Stel dat de sfeer op de afdeling te wijten is aan een te hoge werkdruk, dan kan bijvoorbeeld worden gekeken of er middelen zijn om nieuwe werknemers aan te nemen of werkzaamheden anders in te richten. Heerst er geen gezellige sfeer omdat teamleden elkaar amper kennen? Dan kun je als manager investeren in teamuitjes of een gezamenlijke koffieruimte.

Mogelijkheden te over dus! Lees hieronder meer (algemene) tips voor het doorbreken van een slechte werksfeer.

Vier tips om als manager de slechte werksfeer te veranderen

Zoals vaak geldt, leiden meerdere wegen naar Rome: er is niet een perfecte methode om de slechte werksfeer te doorbreken. Maar onderstaande tips helpen je zeker op weg:

Tip 1: Daag je werknemers uit

Het voltooien van eentonige werkzaamheden doet weinig mensen goed. Geef je teamleden voldoende verantwoordelijkheid en vrijheid om te experimenteren. Door ze serieus te nemen en uit te dagen, zal de werkenergie en de betrokkenheid groeien en dat zorgt voor een positieve sfeer. Houd daarbij wel in de gaten dat de werkdruk niet te hoog wordt en straf het maken van fouten niet af. Dan kan de sfeer snel weer omslaan.

Tip 2: Communiceer open, duidelijk en met iedereen

Als manager is het belangrijk dat je de bedrijfsstrategie en doelen helder formuleert, al je collega’s bij de werkzaamheden betrekt en geen geheimen achterhoudt. Zo zorg je ervoor dat niemand zich buitengesloten voelt en elk teamlid weet wat hij of zij moet doen. Dat verbetert de samenwerking, het teamgevoel en de productiviteit. Een open en eerlijke communicatie houdt ook in dat je luistert naar de ideeën of zorgen van je teamleden. Op die manier kom je er ook sneller achter wanneer er problemen heersen binnen het team, zodat je ze kan oplossen.

Tip 3: Geef geroddel en irritaties geen kans

Gekibbel en geroddel staan garant voor een slechte werksfeer. Als manager is het daarom belangrijk om zelf niet mee te roddelen en iedereen gelijk te behandelen. Spreek daarnaast als team af om elkaar eerlijk aan te spreken op storend gedrag en irritaties uit te spreken. Zo voorkom je dat de situatie escaleert.

Tip 4: Investeer in een positief teamgevoel

Als collega’s elkaar op professioneel en persoonlijk vlak beter kennen, zal het onderlinge begrip en de samenwerking doorgaans verbeteren. Teamleden zijn sneller bereid om elkaar te helpen en mee te denken en het is bovendien een stuk gezelliger op de werkvloer. Dit zal voor positieve werkvibes zorgen. Maak daarom ruimte voor informele gesprekken, organiseer af en toe een leuke teambuildingsactiviteit en vergeet ook niet om successen samen te vieren. Dan is een slechte werksfeer snel verleden tijd!

Wil je toch liever met een expert aan de slag om de slechte werksfeer te doorbreken? Dan is een training van Incompany Trainer een aanrader. Hieronder lichten we drie trainingen voor je uit.

Drie incompany trainingen voor het doorbreken van een slechte werksfeer

Training 1: Succesvol veranderen

Om een slechte werksfeer te doorbreken, is het vaak nodig om gewoontes en patronen aan te passen. Tijdens deze training komen jij en je collega’s erachter wat je echt wilt veranderen en leer je verschillende strategieën om dat voor elkaar te krijgen. Daarbij werk je ook aan je zelfvertrouwen om aan de slag te gaan met het aanpassen van je vaste gewoontes. Door elkaar als collega’s te steunen, zal het jullie zeker lukken om succesvol te veranderen.

Training 2: Omgaan met agressie op het werk

We hoeven je denk ik niet uit te leggen dat agressie voor een onaangename sfeer zorgt. Door goed om te leren gaan met agressie van bijvoorbeeld klanten of collega’s, gaat je werkplezier omhoog en je stressniveau omlaag. In deze training oefen je hoe je vervelende situaties met je non-verbale presentatie de baas wordt. Ook leer je diverse communicatietechnieken waarmee je agressiviteit voorkomt, regisseert en de-escaleert. Na de training zijn jij en je collega’s een stuk weerbaarder en weten jullie wat te doen wanneer agressiviteit de kop opsteekt.

Training 3: Voorkom bore- en burn-outs

Zowel te veel als te weinig (uitdagend) werk kan voor veel stress zorgen. Uiteindelijk kan het ertoe leiden dat je langere tijd uit de running bent. Het is dus belangrijk om dat te voorkomen! In deze training verdiepen we ons eerst in de theorie, maar daarna ga je praktisch aan de slag. Door het doen van verschillende oefeningen leer je onder andere om de signalen te herkennen die wijzen op een bore- of burn-out. Ook leer je verschillende vaardigheden om een bore-out of burn-out te voorkomen. Je verlaat de training met een plan van aanpak om in balans te blijven, zodat je met meer rust, zelfvertrouwen en plezier werkt.

Zou je graag een van bovenstaande trainingen willen volgen? Incompany Trainer helpt je graag.

Boek een training bij Incompany Trainer

Incompany Trainer is de #1 aanbieder van incompany trainingen in heel Nederland. Onze gespecialiseerde trainers komen bij je langs op kantoor met een training die op jouw leerwensen is afgestemd. Op die manier is de training concreet, relevant en de ontwikkeling van je medewerkers het grootst.

Ben je geïnteresseerd in een incompany training om de slechte werksfeer een halt toe te roepen? Bekijk dan ons uitgebreide trainingsaanbod of neem contact op. Samen kijken we naar een geschikte training voor je team.

Zoek je een incompany training voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 3623

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.4

Incompany Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Incompany Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Incompany Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

We werken vaak samen met Incompany Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.