
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Op zoek naar handige manieren om het allerbeste uit je medewerkers te halen?
Algemeen
Ken je dat? Je bent teammanager of bedrijfseigenaar en je merkt dat het in een team niet helemaal lekker loopt. Teamleden hebben geen motivatie, vergaderingen lopen stroef, er is weinig verbinding en de communicatie is matig. Het gevolg: de prestaties blijven achter.
Er moet iets gebeuren aan de samenwerking. Collega's moeten het teamgevoel terugkrijgen, beter gaan communiceren en weer als een team gaan werken. Zodat de prestaties onderaan de streep ook weer op niveau komen. Maar hoe pak je dat nou effectief aan?
Een manier om aan de samenwerking te werken is door middel van incompany trainingen. In dit artikel vertellen we je meer over dit onderwerp.
Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!
Soms kan het als manager lastig zijn om grip te krijgen op de situatie die we hierboven beschrijven. Problemen in een team die effect hebben op de samenwerking kunnen namelijk verschillende oorzaken hebben. En de ene oorzaak ligt ook nog eens meer aan de oppervlakte dan een andere oorzaak. Je kan denken aan:
Zoals je hierboven kan lezen: als de samenwerking niet goed verloopt kan dat meerdere oorzaken hebben. En daar ligt vaak de eerste stap die gezet moet worden. Want om te beginnen aan het verbeteren van de samenwerking is het essentieel om te achterhalen waar de oorzaak zit.
Heb je de oorzaak op een gegeven moment helder? Dan kan je actief en gericht met het team aan het werk om een verbeterslag te maken. Bijvoorbeeld dus door middel van een training. De uiteindelijke mogelijkheden voor een training kan je verdelen in drie verschillende takken. Deze takken leveren allemaal een bijdrage aan het optimaliseren van de samenwerking. We hebben het over trainingen op het gebied van communicatie, onderlinge verbinding en professioneel inzicht in elkaar.
De communicatie binnen een team bestaat uit zowel verbale- als non-verbale communicatie. We hebben het dan over zaken als effectief luisteren, duidelijke lichaamstaal, feedback durven geven, et cetera. Dat zijn stuk voor stuk aspecten van de communicatie die er samen voor zorgen dat teams kunnen functioneren. Helaas is niet ieder team even sterk in effectieve communicatie.
Voor die teams zijn er incompany trainingen op dit vlak die daarbij helpen. Hieronder sommen we een aantal interessante trainingen op het gebied van communicatie op:
Cohesie is een belangrijke bouwsteen voor een goede samenwerking. Want door elkaar op persoonlijk level te begrijpen kom je met elkaar in verbinding. En daarmee wordt de samenwerking leuker, makkelijker en effectiever. Je merkt dat collega's die verbinding voelen coulanter zijn, meer begrip voor elkaar hebben en meer bereid zijn om elkaar te helpen. Er groeit dus een betere verstandhouding. Dat merk je terug in de werksfeer, de motivatie en de output.
Voor teams die weinig verbinding met elkaar voelen zijn er een aantal interessante trainingen. Deze trainingen zijn sterk gericht op het aanjagen van teamgevoel:
Een derde belangrijke bouwsteen voor effectieve samenwerking is dat collega's op professioneel gebied inzicht in elkaar hebben. Want alleen als je weet hoe iemand professioneel gezien in elkaar steekt kan je diegene in zijn of haar kracht zetten of juist de helpende hand bieden. Heel eenvoudig gezegd moet je elkaars kantoor dna in kaart brengen en begrijpen. Waar is iemand goed in? Waar heeft iemand hulp bij nodig? Hoe communiceert iemand graag? En waar is die persoon allergisch voor? Teams die dit soort dingen van elkaar weten kunnen daarna vele malen effectiever samenwerken.
Voor teams die willen investeren om meer professioneel inzicht in elkaar te krijgen zijn er een aantal interessante incompany trainingen beschikbaar:
Zoals we al schreven: als de samenwerking niet lekker loopt is dat vervelend. Dat merk je vaak direct terug in de sfeer binnen het team. Er is weinig beleving, mensen zitten laag in de motivatie en je voelt soms frictie in de lucht hangen. Onderschat de negatieve gevolgen daarvan niet. Want werken in een slechte sfeer doet ook op individueel niveau iets met werknemers. Het heeft een negatieve impact op de moraal, op het werkgeluk en de vitaliteit. Regelmatig kampen werknemers met psychosociale klachten vanwege de sfeer binnen hun team. Dat kan de organisatie erg veel geld kosten.
En daarnaast staat het natuurlijk de prestaties in de weg. Een goede samenwerking is essentieel om als team op de toppen van hun kunnen te presteren. Het principe 'alleen ga je snel, samen kom je verder' gaat hier op. Teams die effectief samenwerken zijn nu eenmaal waardevoller voor een organisatie dan teams die als los zand aan elkaar hangen.
Wij zijn Incompany Trainer. De grootste aanbieder van incompany trainingen. Met meer dan 50 verschillende trainingen helpen we met veel plezier klanten door heel Nederland. Met grote regelmaat helpen we teams die niet optimaal samenwerken. Middels een of meerdere trainingen zorgen wij ervoor dat er meer verbinding, meer communicatie en meer inzicht in elkaar ontstaat.
In deze trainingen maken we gebruik van onze ‘actief leren’-methode. Dat betekent dat onze ervaren trainers de theorie veelvuldig afwisselen met praktijkelementen, zoals opdrachten, rollenspellen en verschillende oefeningen. Zo ontstaan direct inzichten en krijgen deelnemers de nieuwe kennis en kunde razendsnel onder de knie. Het leerrendement is daarmee zo optimaal mogelijk.
Hebben jullie interesse in een incompany training? Of willen jullie eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op. Onze training coördinatoren denken graag met je mee over de beste inhoud voor jullie ontwikkelbehoefte.
Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.