Na drie sollicitatierondes en een meeloopdag hak je als teamleider of manager de knoop door: je neemt een nieuwe medewerker aan. Dit is spannend voor de organisatie, maar ook voor het nieuwe teamlid. Hij of zij komt in een nieuw team terecht en krijgt te maken met een nieuwe bedrijfscultuur met soms onbekende werkwijzen.

Om het kersverse teamlid goed te laten integreren, is het essentieel dat hij of zij het reilen en zeilen van de organisatie kent. Ook is het belangrijk dat de medewerker de kennis en vaardigheden bezit om succesvol en met plezier te kunnen werken. Door je nieuwe collega's op te leiden, kun je dat bereiken.

Maar hoe zorg je voor het effectief opleiden van nieuwe medewerkers? Hieronder noemen we vier manieren. Het gaat om opleiden in de breedste zin van het woord: het verwerven van de kennis, vaardigheden en inzichten die nodig zijn om het werk goed en prettig te kunnen uitoefenen.

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

Manier 1: Geef je nieuwe medewerkers een goede start

Een nieuwe collega krijgt in de eerste weken heel wat indrukken te verwerken. Hij of zij moet onder andere de collega’s ontmoeten, uitvinden hoe de printer werkt en een gevoel krijgen voor het aangeboden product of de dienst. Een gedegen onboarding is dan ook een must voor het opleiden van nieuwe medewerkers.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om verschillende teamleden aan je nieuwe medewerker te koppelen. Het ene teamlid kan de nieuwe collega wegwijs maken in de digitale werkwijze van het bedrijf, terwijl een ander meer vertelt over de vergadervormen en de omgang met klanten. Weer een ander kan tips geven over de beste lunchzaken in de buurt. Op die manier leert de nieuwe medewerker ook de anderen in het team kennen.

Manier 2: Geef aandacht en vertrouwen (fouten maken mag!)

Het is voor nieuwe medewerkers doorgaans prettig wanneer ze na hun inwerktijd ook nog iets intensiever worden begeleid. Dat geldt zeker wanneer het een collega is die fris uit de schoolbanken komt. Je kunt er als teamleider bijvoorbeeld voor kiezen om de nieuwkomer aan een collega te koppelen bij wie hij of zij altijd terecht kan voor vragen. Ook de HR-afdeling kan deze rol natuurlijk vervullen. Wees niet alleen beschikbaar voor het stellen van vragen, maar vraag zelf ook aan je collega hoe het gaat. Hoe zijn de eerste weken? Waar loopt hij of zij tegenaan?

Tegelijkertijd is het niet de bedoeling om de nieuwe collega te veel aan de hand te nemen. Sommige medewerkers zullen dit zelfs als onprettig ervaren. Geef hem of haar dus ook het vertrouwen om de nieuwe werkzaamheden uit te voeren, zonder dat je als teamleider steeds over de schouder meekijkt. Het maken van fouten is niet erg, dat hoort bij het leerproces. Bovendien durven medewerkers sneller verantwoordelijkheid te nemen als ze weten dat het in orde is wanneer ze een foutje maken.

Manier 3: Geef regelmatig feedback en feedforward

Voor elk teamlid geldt dat het krijgen van feedback en feedforward zorgt voor professionele groei. Misverstanden worden sneller uit de weg geruimd en de samenwerking met elkaar zal soepeler verlopen. Door aan te geven wat goed gaat en wat voor verbetering vatbaar is, laat je als manager ook zien dat je de groei van je medewerkers belangrijk vindt en hun inzet waardeert. Bovenstaande geldt zeker voor een nieuwe collega. Hij of zij moet immers nog aan de werkwijze wennen.

Vergeet ook niet om complimenten uit te delen. Wederom geldt dat een compliment elk teamlid goed doet, maar vooral als nieuwkomer is het fijn om te horen dat je op de goede weg zit. Ook zorgt het ervoor dat ze zich gewaardeerd voelen. Bovendien motiveert het nieuwe medewerkers om hun beste beentje voor te zetten en goed te presteren.

Manier 4: Bied je nieuwe medewerkers een training aan

Het aanbieden van een zakelijke training is een uitgelezen methode voor het opleiden van nieuwe medewerkers. Je kunt een training boeken die precies ingaat op de specifieke leerwensen- en leerbehoeften van de organisatie. Op de manier kan het nieuwe teamlid in korte tijd de relevante competenties verkrijgen. Veel aanbieders van trainingen, bijvoorbeeld Incompany Trainer, stemmen de training af op de werkpraktijk. Daarbij zoomt de trainer in op herkenbare werksituaties, zodat de training nog relevanter en interessanter wordt.

Vaak loont het zich om een training voor het hele team te boeken, inclusief de nieuwe medewerkers. Door de training gezamenlijk te volgen, wordt de onderlinge betrokkenheid en samenwerking namelijk vergroot. Leerzame trainingen waar het hele team van profiteert zijn bijvoorbeeld:

  • Speeddate: klik met collega’s: op een speelse manier leer jij je collega’s kennen zodat jullie je meer verbonden voelen en beter samenwerken.
  • Feedback geven en ontvangen: je leert om feedback te geven, feedback te krijgen en er gebruik van te maken. Dit zorgt voor betere (team)prestaties en een oprechte relatie met je collega’s.
  • Effectief complimenteren: het team ontdekt welke typen complimenten ze allemaal kunnen inzetten. Door elkaar te complimenteren, zal iedereen zich gewaardeerd voelen.
  • Personal branding: in deze training ontdek je hoe jij jezelf op de kaart zet. Zo weten collega’s beter wie je bent, welke kwaliteiten je hebt en wat je drijft. Dat zal de samenwerking ten goede komen.
Wil jij het opleiden van (nieuwe) medewerkers goed aanpakken? Boek dan een incompany training bij Incompany Trainer.

Boek een incompany training bij Incompany Trainer

Incompany Trainer is de grootste aanbieder van incompany trainingen in heel Nederland. Elke training wordt gegeven door een specialistische trainer met passie voor het vak. Onze trainingen zijn interactieve leersessies en hebben een praktijkgerichte insteek. Uiteraard komt de benodigde theorie aan bod, maar daarnaast is er veel ruimte voor rollenspelen, opdrachten en games. Op die manier kunnen de (nieuwe) medewerkers de opgedane inzichten en vaardigheden direct in de praktijk brengen.

Lijkt het je wat? Bekijk dan hier ons uitgebreide trainingsaanbod. Heb je een specifieke trainingswens of wil je liever eerst even met ons overleggen? Neem dan contact met ons op. Samen kijken we graag naar een incompany training voor het opleiden van nieuwe medewerkers.

Zoek je een incompany training voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 3623

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.4

Incompany Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Incompany Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Incompany Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

We werken vaak samen met Incompany Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.