
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Op zoek naar handige manieren om het allerbeste uit je medewerkers te halen?
Algemeen
Wetenschappers, sportcoaches en CEO’s zijn het erover eens: goede communicatie in teams is de sleutel tot succes. Zelfs een voetbalteam bestaande uit Messi’s en Ronaldo’s presteert niet optimaal zonder een duidelijke manier van communiceren.
De voordelen van effectieve communicatie op de werkvloer zijn dan ook eindeloos: van een soepele samenwerking tot een fijne werksfeer en van een efficiënte werkwijze tot een hogere productiviteit. Ben jij benieuwd hoe je de communicatie naar een hoger niveau tilt? Hieronder delen we tien concrete tips die je direct in de praktijk kunt brengen.
Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!
Willen jullie ook aan de slag met het verbeteren van de communicatie? Dan hebben we tien tips waarmee jullie direct de eerste stappen kunnen zetten.
Confucius benadrukte al het belang van luisteren: “Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten.” Daar is weinig tegenin te brengen. Actief luisteren naar elkaar is de basis van een effectieve communicatie, omdat je daardoor alle informatie goed meekrijgt.
Bovendien voelt de gesprekspartner zich gehoord en gerespecteerd wanneer jij aandacht luistert, wat de onderlinge band versterkt. Je hoeft overigens niet voortdurend je mond te houden, als je de ander maar laat uitpraten. Tussendoor kan je gerust een vraag stellen – zo weet je zeker dat je alles hebt begrepen.
Uit onderzoek blijft dat de meeste medewerkers face-to-facecontact een stuk prettiger vinden dan een mail of appje. Natuurlijk blijft digitaal contact onvermijdelijk en erg nuttig, maar probeer je collega’s ook regelmatig in het echt te spreken.
Dit geldt zeker wanneer je als teamleider belangrijke informatie wilt doorgeven. Het overbrengen van de boodschap verloopt soepeler en medewerkers voelen zich bovendien gewaardeerd wanneer er een moment van persoonlijk contact is.
Effectieve communicatie kan niet zonder transparantie en openheid. Het is niet de bedoeling dat medewerkers tussen de regels door moeten lezen, dat zorgt alleen maar voor wantrouwen en misverstanden. Deel als teamleider of -manager daarom altijd je verwachtingen en je doelen. Geef daarbij duidelijk aan wat er moet gebeuren om die doelen te bereiken en wie voor welke taak verantwoordelijk is. Zo weten medewerkers waar ze aan toe zijn.
Moedig je teamleden ook aan om eerlijk te zeggen wanneer iets onduidelijk is, wanneer de werkdruk te hoog is of de deadlines te krap. Dit draagt bij aan een fijne, soepele werkflow en een hoge productiviteit.
Complimenten geven kost een kleine moeite, maar het heeft een groot effect. Vertel je werknemer wanneer hij een geweldige presentatie heeft gegeven, een helder rapport heeft geschreven of een gezellig uitje heeft georganiseerd.
Dit zorgt voor meer betrokkenheid en motivatie en draagt bij aan een effectieve communicatie. Werknemers worden namelijk zelfverzekerder door een compliment en de vertrouwensband wordt sterker, waardoor ze sneller hun visie delen en vragen durven te stellen – wat een succesvolle communicatie bevordert.
Om effectief te communiceren, is het noodzakelijk dat je de informatie helder en concreet overbrengt, zodat iedereen het begrijpt. Gaat het om een complexe boodschap of om veel gegevens? Dan kunnen visuele hulpmiddelen uitkomst bieden.
Verwerk cijfers bijvoorbeeld in een diagram of maak een mooie infographic om een nieuw concept in beeld te brengen. Sowieso is het aan te raden om belangrijke mededelingen op papier te zetten en online beschikbaar te stellen. Zo heeft iedereen toegang tot de informatie en kunnen bij twijfel de documenten worden geraadpleegd.
Wil je belangrijke info of iets persoonlijks doorgeven, zoals feedback op een project? Probeer dan tussenpersonen zoveel mogelijk te vermijden. Wanneer drie verschillende teamleden de boodschap doorgeven, is de kans op misverstanden groot.
Er kan informatie verloren gaan of de context is niet meer duidelijk. Als je de taak of het nieuws direct overbrengt, kan de ander reageren, vragen stellen en meteen aan de slag. Dit draagt niet alleen bij aan een effectieve communicatie, maar vergroot ook de transparantie en betrokkenheid binnen het team.
Een kantoor zonder koffiecorner is niet compleet. Door een ontspannen plek te creëren met comfortabele stoelen en lekkere koffie stimuleer je (informele) gesprekken tussen medewerkers. Het biedt ook ruimte om snel een vraag te stellen of iets te verduidelijken, wat bijdraagt aan een effectieve communicatie op de werkvloer.
Een plek waar collega’s laagdrempelig kunnen samenkomen, versterkt bovendien de werksfeer en de onderlinge band – en ook dat bevordert een aangename communicatie en omgang met elkaar.
Het gaat er niet alleen om wat je zegt, maar ook om hoe je het zegt. Je lichaamshouding, je stemgeluid, je handgebaren en intonatie hebben invloed op hoe je boodschap overkomt. Als je iemand een compliment geeft, zorg dan ook voor een energieke stem en glimlach.
Geef je een presentatie? Sta er dan zelfverzekerd, met rechte rug, en praat duidelijk en met heldere stem. Zo komt de boodschap een stuk beter en overtuigender over.
Om effectief met elkaar te communiceren, is het een must dat collega’s benaderbaar en bereikbaar zijn. Werkt het team vooral online, dan is het noodzakelijk dat er voldoende kanalen en momenten zijn om contact met elkaar op te nemen.
Zeker als teamleider is het belangrijk dat collega’s jou kunnen aanspreken bij twijfels, vragen of onduidelijkheden. Om het contact op kantoor te stimuleren, kun je bijvoorbeeld een opendeurenbeleid introduceren. Is de deur open? Dan weten medewerkers dat ze welkom zijn voor een praatje of een vraag. Dit creëert ook een open werksfeer, wat eveneens bijdraagt aan een transparante communicatie.
Een training is een gezellige manier om effectieve communicatie op de werkvloer te verbeteren. Daarbij kun je zelf bepalen welk onderdeel je wilt aanpakken. Wil je de communicatie tijdens vergaderingen naar een hoger niveau tillen? Werken aan het duiden van lichaamstaal? Of liever het geven van feedback en complimenten stimuleren? Alles is mogelijk. Door met je team een training te volgen, wordt bovendien de teamspirit en de band tussen teamleden versterkt. Driedubbele winst dus!
Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.