
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Op zoek naar handige manieren om het allerbeste uit je medewerkers te halen?
Algemeen
Als manager of bedrijfseigenaar weet je waarschijnlijk ook dat een heleboel valt of staat met goede communicatie onder medewerkers. Communicatie heeft een ontzettende grote invloed op het teamgevoel, op de onderlinge band en op de teamprestaties. Communicatie bepaald voor een groot deel of iedereen op dezelfde golflengte zit. Goede communicatie is dus cruciaal voor het functioneren van een team.
Merk je dat de samenwerking in een team stroef verloopt? En vermoed je dat de oorzaak daarvan ligt in de communicatie? Dan is het tijd om daar actie op te ondernemen. Een van de manieren om de communicatie tussen medewerkers te verbeteren is door het faciliteren van incompany trainingen. En dan natuurlijk een incompany training die perfect aansluit op de problemen die er zijn. Want niet elk team heeft dezelfde uitdagingen op het gebied van communicatie.
In dit artikel nemen we je mee in een aantal verschillende incompany trainingen die bijdragen aan dit onderdeel van de samenwerking.
Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!
Een team dat naar elkaar luistert, elkaar kan overtuigen, effectief in de omgang is en elkaar kan stimuleren om nog betere prestaties neer te zetten. En dat het werkplezier en het teamgevoel er dan ook nog eens vanaf spat. Veel managers dromen hiervan, maar hebben tegelijkertijd het gevoel dat dit een onrealistische doelstelling. Maar geloof ons: deze situatie is echt niet onmogelijk. Met de juiste werkwijze, tips en handvatten kan ook een team dat momenteel moeite heeft om met elkaar te communiceren, grote verbeterslagen maken.
Een incompany training helpt een team om samen aan de slag te gaan om elkaars communicatiestijlen beter te begrijpen en te benutten. Door veel praktijkonderdelen brengen de deelnemers hun nieuwe kennis en kunde direct in de praktijk. Daardoor merk je dat teams direct na de training al makkelijker en effectiever communiceren.
We schreven het al: de communicatie in het team bepaalt in grote mate de teamprestaties. Verloopt de communicatie stroef en moeizaam, dan is de kans groot dat de prestaties ook achterblijven. Er zijn verschillende vormen van verbale communicatie die ervoor zorgen dat teams optimaal kunnen samenwerken. Denk eens aan dingen als feedback geven, feedforward geven, complimenten geven en presenteren. We vertellen hieronder kort wat meer over deze vormen van verbale communicatie.
Feedback en feedforward zijn effectieve, bewezen manieren om boodschappen over te brengen. Feedback richt zich daarbij op zaken die al plaatsgevonden hebben, terwijl feedforward gaat over dingen die nog moeten gaan gebeuren. Het is voor werknemers belangrijk om deze twee communicatietools in hun bagage te hebben. Want alleen op die manier kunnen mensen elkaar onderling aansturen, elkaar aanspreken op zaken en verwachtingen uitspreken.
Iedereen vindt het prettig om complimenten te ontvangen. Dat is goed voor de moraal, de gezondheid en het teamgevoel. Door de waarderingscultuur te stimuleren verbetert de werksfeer, ervaren collega's meer verbinding en zijn werknemers gelukkiger en vitaler. Maar die complimenten moeten dan wel effectief en gemeend zijn. Want alleen zo maken complimenten de impact die je graag wilt.
Presenteren is een handige skill op het gebied van communicatie. Want presenteren doe je niet alleen op een podium. In feite doe je het meerdere keren per dag in verschillende settings. Presenteren draait er in de basis om dat jij jouw boodschap helder en krachtig over kan brengen. Dat helpt teamleden om effectiever te communiceren. Ideeën en perspectieven worden duidelijker gepresenteerd, er is minder ruis en gesprekken kunnen daardoor op een hoger niveau worden gevoerd.
Communiceren bestaat natuurlijk uit meerdere onderdelen. Het gaat niet puur en alleen om datgene wat je zegt. Ook lichaamstaal en de manier waarop je bijvoorbeeld luistert spelen mee in de effectiviteit van de onderlinge communicatie. En de impact daarvan is groot, want onderzoeken wijzen uit dat het grootste gedeelte van de boodschap non-verbaal wordt overgedragen. Het kan dus absoluut lonen om ook met non-verbale communicatie aan de slag te gaan.
Zo kan je als team overwegen om de incompany training De kracht van lichaamstaal volgen. In deze training leren deelnemers wat lichaamstaal is en welke invloed het heeft op de manier van communiceren en de dynamieken onderling. Wat je zegt en wat de ander opneemt kan namelijk flink verschillen. En daar beginnen soms de eerste problemen in het team al. Het is dus belangrijk dat collega's weten hoe zij overkomen, zodat ze in gesprekken makkelijker met elkaar verbinden en eerder tot resultaat komen.
Ook de incompany training Effectief luisteren helpt om de basis voor goede communicatie in het team te leggen. Ken je dat? Collega's hebben een vergadering, maar er wordt vooral door elkaar heen gepraat. Mensen praten over andere thema's, doen weinig moeite om elkaar te begrijpen en willen vooral hun eigen punten inbrengen. Kortom: er wordt niet of nauwelijks geluisterd. En dat is zonde, want door effectief naar elkaar te luisteren halen medewerkers veel meer uit ieder gesprek. Teamleden begrijpen elkaar beter, er is minder ruis en misverstanden worden gereduceerd. Dat doet de communicatie en de prestaties natuurlijk goed.
Iedereen reageert anders op bepaalde situaties, omdat ieder persoon een andere emotionele intelligentie heeft. De een wordt emotioneel, de ander zakelijk. Het is handig als je precies weet waarom je zo reageert of een bepaalde emotie hebt. Je kunt je emoties dan in je voordeel laten werken. Want emoties kunnen enorm krachtig zijn in de omgang met anderen. Het resultaat is dat werknemers gebalanceerd met elkaar kunnen communiceren. Dat minimaliseert frictie en ruis en zorgt voor meer coulance, meer respect en meer wederzijds begrip in de communicatie.
Naast de incompany trainingen die we hierboven noemen zijn er nog tal van incompany trainingen die een team kunnen helpen om de de communicatie naar een hoger niveau te tillen. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over de beste training voor jullie ontwikkelbehoefte. Om die te achterhalen is het goed om in gesprek te gaan met het team. Zo maak je het onderwerp bespreekbaar, ontdek je de leerbehoeftes en betrek je alle teamleden bij het leerproces.
Neem dus genoeg tijd om de situatie echt te doorgronden en te begrijpen. Op die manier haal je als team meer rendement uit een communicatie training. Je wil natuurlijk wel dat de investering in tijd, moeite en geld iets oplevert.
Wij zijn Incompany Trainer. De grootste aanbieder van incompany trainingen. Met meer dan 50 verschillende trainingen helpen we met veel plezier klanten door heel Nederland. Regelmatig boeken die klanten onze trainingen omdat zij de communicatie binnen teams of tussen medewerkers in het algemeen willen verbeteren.
In deze trainingen maken we gebruik van onze ‘actief leren’-methode. Dat betekent dat onze ervaren trainers de theorie veelvuldig afwisselen met praktijkelementen, zoals opdrachten, rollenspellen en verschillende oefeningen. Zo ontstaan direct inzichten en krijgen deelnemers de nieuwe kennis en kunde razendsnel onder de knie. Het leerrendement is daarmee zo optimaal mogelijk.
Hebben jullie interesse in een incompany training op het gebied van communicatie? Of willen jullie eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op. Onze training coördinatoren denken graag met je mee over de beste inhoud voor jullie ontwikkelbehoefte.
Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.