Af en toe roddelen op de werkvloer is menselijk en het hoeft niet altijd negatief te zijn. Roddelen kan een manier zijn om een probleem te bespreken of om interesse in je collega’s te tonen: ‘Vind jij ook niet dat Joris er zo moe uitziet? Zou er iets aan de hand zijn?’

Roddelen op de werkvloer vormt echter een probleem wanneer het veel gebeurt en teamleden bewust slecht spreken over collega’s. Dit kan de werksfeer flink verzieken. Uiteindelijk kan roddelen zelfs de vorm van pesten aannemen, waarbij een collega wordt buitengesloten door de rest.

Als teamleider of manager wil je deze negatieve vorm van roddelen op de werkvloer graag vermijden. Maar hoe dat je dat? Hieronder leggen we eerst uit waarom er op de werkvloer wordt geroddeld en welke gevaren daaraan kleven. Vervolgens geven we zes tips om roddelen op de werkvloer te doorbreken.

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

Waarom roddelen we op de werkvloer?

Niemand wil graag het onderwerp zijn van een roddel, maar toch roddelt bijna ieder mens wel eens over een ander. Waarom praten we achter iemands rug om? Mogelijke redenen zijn:

Een band smeden

Roddelen kan een gevoel van verbondenheid geven. Samen met een andere collega roddel je bijvoorbeeld over de excentrieke kledingstijl van teamlid A, over het opschepperige gedrag van teamlid B of de bazige vergaderstijl van teamlid C. Jullie bevestigen elkaars mening en dat kan de band versterken.

Je hart luchten

Roddelen op de werkvloer kan ook een uitlaatklep zijn. Stel dat jij vaak vergaderingen voorzit en een collega voortdurend met zijn telefoon in de weer is. Op een gegeven moment ben je het zo zat, dat je bij een ander teamlid je hart lucht over die ongeïnteresseerde collega. Voor je gevoel kan je het daarna weer even aan.

Een stilte vullen

Soms kan roddelen een vorm van smalltalk zijn. Je wacht met een andere collega op de lift en om een praatje te maken begin je over die ene collega die altijd te laat komt of die andere collega die alweer een nieuwe liefde heeft.

Je eigen fouten verbloemen

Door het verspreiden van een roddel kun jij gemaakte fouten verdoezelen. Stel dat jij en een collega het marketingbudget iets te snel hebben opgemaakt. Je vertelt vervolgens de rest van het team dat jouw marketing-collega een gat in zijn hand heeft waardoor steeds het budget werd overschreden. Door hem of haar zwart te maken, probeer je jezelf vrij te pleiten.

Hoewel de ene roddel erger is dan de ander, mogen zelfs de nadelen van een ‘roddeltje om bestwil’ niet worden onderschat. Hieronder noemen we enkele nadelige effecten van roddelen op de werkvloer.

Het gevaar van roddelen op de werkvloer

Wanneer teamleden over elkaar roddelen, kan dat negatieve gevolgen hebben voor individuele teamleden, het team en zelfs de hele organisatie:

Verlies van werkplezier

Het teamlid dat het onderwerp van de roddel is, heeft dit vaak door. Het zorgt voor veel onzekerheid en uiteindelijk zal het werkplezier enorm verminderen. Ook roddelaars gaan mogelijk met minder plezier naar hun werk. Ze voelen zich schuldig of hebben angst dat zijzelf ooit het roddelobject zullen zijn.

Ziekteverzuim

Een teamlid dat meermaals onderwerp van kwaadsprekerij is, zal zich sneller ziek melden. Ook kan het geroddel ertoe leiden dat teamleden ontslag nemen, terwijl je ze als teamleider niet wilt missen.

Slechte werksfeer

Wanneer er een roddelcultuur heerst binnen de organisatie, zorgt dit vaak voor een negatieve werksfeer. Er is sprake van groepsvorming, er is geen onderling vertrouwen en de samenwerking loopt spaak.

Minder productiviteit

Het onderlinge wantrouwen en de slechtere samenwerking zullen leiden tot een minder hoge productiviteit. Ook het verminderde werkplezier zal een stempel drukken op de werkresultaten.

Omdat roddelen vaak een negatieve invloed heeft op de hele organisatie, is het belangrijk het roddelpatroon te doorbreken.

Roddelen op de werkvloer doorbreken: 6 tips

We delen zes tips om roddelen op de werkvloer een halt toe te roepen.

Tip 1: Maak feedback geven en ontvangen normaal

Wanneer er ruimte is om te bespreken wat beter kan, blijven irritaties niet smeulen. Het geven en ontvangen van feedback kan even wennen zijn, maar iedereen kan het leren, bijvoorbeeld door het volgen van een training.

Tip 2: Creëer een veilige werksfeer

Een veilige werksfeer zorgt ervoor dat er minder wordt geroddeld. Een veilige werksfeer betekent onder andere dat iedereen fouten mag maken. Teamleden zullen dan minder snel de schuld in de schoenen schuiven van anderen.

Tip 3: Investeer in een sterke samenwerking

Door de samenwerking tussen teamleden te verbeteren, kan de roddelcultuur worden doorbroken. De samenwerking kan onder andere worden verbeterd door de band tussen collega’s te versterken, gezamenlijke doelen te formuleren, gebruik te maken van talenten en successen samen te vieren.

Tip 4: Spreek elkaar aan op roddelen

Wanneer teamleden elkaar aanspreken op geroddel, is de kans groot dat het roddelen minder wordt. Spreek als team af dat problemen worden uitgesproken en dat er niet achter de rug om wordt gesmoesd. Wanneer er een teamlid is die continu de motor is van de roddels op de werkvloer, is het verstandig om als teamleider hem of haar hierop aan te spreken.

Tip 5: Investeer in een gezonde omgang met emoties

Roddelen kan een manier zijn om frustraties te uiten. Wanneer alle teamleden leren om met emoties als angst of woede om te gaan, kan het geroddel verminderen. Het omgaan met emoties kan bijvoorbeeld in een training worden geleerd.

Tip 6: Geef als manager het goede voorbeeld

Als teamleider of manager is het belangrijk om het goede voorbeeld te geven. Roddel zelf niet, wees transparant en aanspreekbaar en neem de zorgen van teamleden serieus wanneer ze jou aanspreken op de roddelcultuur binnen de organisatie.

Wil je actief met bovenstaande tips aan de slag? Boek dan een incompany training!

Boek een training bij Incompany Trainer

Incompany Trainer is de #1 aanbieder van incompany trainingen in heel Nederland. Onze gespecialiseerde trainers komen bij je langs op kantoor met een training die op jouw leerwensen is afgestemd. Op die manier is de training concreet, relevant en de ontwikkeling van je medewerkers het grootst.

Wij bieden diverse incompany trainingen aan, zoals Feedback geven en ontvangen, Ontdek elkaars kantoor DNA, Moeilijke gesprekken empowerment, Effectief omgaan met emoties of Verbind generaties op kantoor.

Neem voor meer inspiratie een kijkje bij ons trainingsaanbod. Hier vind je een overzicht van al onze incompany trainingen en trainers. Wil je liever met ons van gedachten wisselen over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. Samen kijken we graag naar een geschikte training voor jouw team.

Zoek je een incompany training voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 3623

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.4

Incompany Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Incompany Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Incompany Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

We werken vaak samen met Incompany Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.