Het is de nachtmerrie van elke teamleider of manager: teamleden die amper samenwerken, geroddel, een slechte communicatie en ziekteverzuim. Zo’n negatieve werksfeer trekt een flinke wissel op het werkplezier van je teamleden. De werkstress zal toenemen en de kwaliteit en productiviteit juist afnemen.

Wanneer jij als manager merkt dat er een negatieve werksfeer heerst, is het belangrijk om deze te doorbreken en een positieve sfeer te creëren. Maar hoe doe je dat? Hieronder geven we zeven tips om de negatieve werksfeer te doorbreken. Eerst gaan we echter dieper in op de kenmerken en mogelijke oorzaken van een slechte sfeer op het werk.

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

Hoe herken je een negatieve werksfeer?

Het herkennen van een negatieve sfeer is deels een gevoelskwestie. Je hebt bijvoorbeeld het idee dat bepaalde teamleden iets voor zich houden of je proeft een sarcastische ondertoon in grapjes. Daarnaast zijn er een paar concretere kenmerken die kunnen wijzen op een negatieve werksfeer, bijvoorbeeld:

  • Toenemend ziekteverzuim
  • Een negatieve roddelcultuur
  • Veel onderlinge irritaties
  • Een hoop geklaag van teamleden
  • Een toenemend aantal niet gehaalde doelstellingen

Vaak is er ook nog eens sprake van een neerwaartse spiraal. Als er bijvoorbeeld wordt geroddeld, kan dat zorgen voor een negatieve werksfeer waardoor het roddelen alleen maar toeneemt.

Wanneer je als manager doorhebt dat er sprake is van een negatieve werksfeer, wil je waarschijnlijk eerst weten hoe die negativiteit is ontstaan. Wanneer je weet wat de oorzaak is, kun je de slechte werksfeer makkelijker doorbreken.

De mogelijke oorzaken van een negatieve werksfeer

Een onprettige werksfeer ontstaat meestal niet uit het niets. Onderstaande redenen kunnen een voedingsbodem zijn voor het ontstaan van een negatieve sfeer op de werkvloer.

Een te hoge werkdruk

Een te hoge werkdruk vanwege bijvoorbeeld krappe deadlines, onderbezetting of te hoge verwachtingen, zorgt vaak voor veel stress onder teamleden. De werksfeer kan daardoor flink verslechteren.

Te weinig uitdaging

Als teamleden niet op de juiste plek zitten of niet de ruimte krijgen om hun ideeën te uiten, zal het werkplezier afnemen. Ook voelen medewerkers zich minder verbonden met de organisatie. Dit kan leiden tot verveelde, niet betrokken teamleden en dat is niet bevorderlijk voor de werksfeer.

Een reorganisatie

De herstructurering van een organisatie zorgt bijna altijd voor stress. Teamleden zijn bijvoorbeeld bang dat ze worden ontslagen of hun huidige functie niet kunnen behouden. Ook kan er wantrouwen tussen teamleden ontstaan. Deze onzekerheid en stress dragen bij aan een negatieve werksfeer.

Gebrek aan waardering

Als teamleden weinig of geen erkenning krijgen voor hun werk, zal de motivatie, bevlogenheid en betrokkenheid snel afnemen. Wanneer een teamlid bijvoorbeeld een grote nieuwe klant heeft binnengehaald en vervolgens geen enkel compliment ontvangt, gaat het werkplezier achteruit.

Een slechte communicatie

Onduidelijke doelen, een alsmaar wisselende strategie en een onheldere taakverdeling kan zorgen voor misverstanden en wrijving tussen collega’s. Teamleden voelen zich mogelijk niet gehoord, gefrustreerd en verliezen hun werkmotivatie. Op den duur zorgt dit voor een onaangename werksfeer.

Een conflict tussen teamleden

Soms kan een zakelijk of persoonlijk conflict tussen twee collega’s zorgen voor een tweedeling in het team, geroddel en spanning op de werkvloer. Oftewel: een negatieve werksfeer.

Er zijn verschillende manieren om een negatieve werksfeer te doorbreken. Welke het meest geschikt is, ligt aan de oorzaak van de slechte sfeer op de werkvloer.

Zeven manieren om een negatieve werksfeer te doorbreken

Hieronder delen we zeven tips die jou als teamleider of manager helpen om de negatieve sfeer te doorbreken en een positieve werksfeer te creëren.

Tip 1: Communiceer eerlijk en duidelijk

Zorg ervoor dat je als teamleider de bedrijfsstrategie helder communiceert en haalbare doelen formuleert waar iedereen zich in kan vinden. Op die manier werken alle teamleden aan een gezamenlijk doel en voelt niemand zich buitengesloten. Daarbij is het ook belangrijk om tijdens moeilijke momenten, zoals een reorganisatie, open kaart te spelen. Dit zal de stress verminderen en dat komt de werksfeer ten goede.

Tip 2: Creëer ruimte voor informele gesprekken

Gesprekken over weekendjes weg en verbouwingen zijn niet alleen gezellig, maar zorgen er ook voor dat je sneller doorhebt wanneer er iets mis is met een collega. Stel dat een collega in een scheiding ligt en daardoor erg kortaf en gestrest is op het werk. Wanneer je als teamleder regelmatig contact met hem hebt, weet je sneller dat de scheiding de oorzaak is en kun je het gesprek aangaan.

Tip 3: Investeer in de band tussen collega’s

Wanneer collega’s elkaar beter leren kennen, zullen conflicten minder snel escaleren en zal de samenwerking vaak verbeteren. Ook zullen collega’s elkaar sneller helpen of om hulp durven vragen. Dit kan de negatieve werksfeer doorbreken. Organiseer daarom regelmatig een teamborrel of plan een teambuildingactiviteit, zoals een training.

Tip 4: Zorg voor voldoende uitdagingen

Toon als manager vertrouwen in je teamleden door ze voldoende verantwoordelijkheid te geven en ook pittige problemen voor te schotelen. Door je teamleden uit te dagen, zal het werkplezier en de betrokkenheid groeien. Het bieden van uitdagingen dient echter niet gepaard te gaan met een te hoge werkdruk, dat zal de sfeer juist weer verslechteren.

Tip 5: Spreek irritaties uit

Als irritaties of een oneindigheid op de werkvloer snel worden uitgesproken, is de kans minder groot dat er een conflict ontstaat. Dus wanneer je als team afspreekt om elkaar regelmatig feedback te geven, kan dat bijdragen aan het doorbreken van de negatieve werksfeer.

Tip 6: Investeer in een gezonde werkruimte

Een positieve werkruimte kan een positieve werksfeer bevorderen. Zorg er onder andere voor dat er meer dan genoeg licht, zuurstof en ruimte is. Daarnaast is het belangrijk dat er voldoende ruimtes beschikbaar zijn waar teamleden zich kunnen afzonderen voor bijvoorbeeld een telefoongesprek.

Tip 7: Spreek je waardering uit

Laat je teamleden weten dat je ze waardeert door ze gemeende complimenten te geven. Complimenteer een collega bijvoorbeeld voor het werven van een nieuwe klant, het maken van een foutloze rapportage of het organiseren van een teamuitje. Je zult merken dat het uitdelen van oprechte complimenten voor positiviteit op de werkvloer zorgt.

Wil je actief met bovenstaande tips aan de slag? Boek dan een incompany training!

Zoek je een incompany training voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 3623

Bekijk onze whitepapers

Het beste uit je medewerkers halen? Onze gratis whitepapers helpen je op weg.

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.4

Incompany Trainer geeft nu alweer 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod dat ze hebben is uitgebreid en divers. En de communicatie met de accountmanagers en trainers is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

Wij hebben recentelijk de training Verbindend communiceren gevolgd bij Incompany Trainer. Het was een enorm leuke en leerzame training die ons MT volledig aan het denken heeft gezet. Wat ons betreft zeker een aanbeveling.

In plaats van allerlei theoretische verhandelingen doken we meteen in de praktijk. Voor ons was dit heel passend - we hebben echt lol gehad in het presenteren. De trainer wist ons op een humorvolle manier uit te dagen om uit onze comfortzone te stappen.

We werken alweer meerdere jaren prettig samen aan praktische, op maat gemaakte trainingen waar onze collega’s direct mee aan de slag kunnen. Het contact verloopt altijd soepel en de feedback vanuit de organisatie op de trainingen is positief.

Wij zoeken vaak incompany trainingen die onze leden helpen om zichzelf te kunnen ontwikkelen. We werken daarvoor vaak samen met Incompany Trainer, vanwege het brede aanbod dat ze faciliteren. Het contact met deze partij is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over Effectief Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief. We raden Incompany Trainer daarom zeker aan.

Incompany Trainer verzorgt regelmatig hun incompany trainingen bij ons. Ik vind het altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, de trainingen worden afgestemd op onze situatie en de trainers zijn leuk en vakkundig. We zijn helemaal happy.

Fijne service, adequaat contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Onze medewerkers zijn altijd enthousiast als jullie langskomen. Bedankt tot dusver en wat mij betreft op naar nog vele jaren!