De cijfers liegen er niet om: een derde van de medewerkers vindt het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden de belangrijkste reden om van baan te wisselen, zo blijkt uit onderzoek van de Nationale Vacaturebank. Wil jij je werknemers behouden? Dan is het aanbieden van groeimogelijkheden dus een must.

Behoud van personeel is echter niet de enige grond om de persoonlijke en professionele ontwikkeling van je teamleden te stimuleren. In dit artikel zetten we de voordelen op een rijtje. Uiteraard geven we je ook een aantal praktische tips die je als teamleider of -manager direct in de praktijk kunt brengen.

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

De ontwikkeling van medewerkers: de voordelen

Voordeel 1: Bekwame werknemers

Wanneer jouw medewerkers nieuwe kennis en vaardigheden opdoen, worden ze doorgaans beter in hun vak. Ze kunnen hun werkzaamheden effectiever en efficiënter uitvoeren, wat bijdraagt aan een stijgende productiviteit. Het vergaren van kennis zorgt er bovendien voor dat personeel flexibeler kan inspelen op (technologische) veranderingen, wat noodzakelijk is voor een toekomstbestendig bedrijf.

Voordeel 2: Gelukkige medewerkers

De meeste werknemers vinden ontwikkelings- en leermogelijkheden enorm belangrijk. Door ze de kans te bieden om te groeien, stijgt hun werkmotivatie- en tevredenheid, blijkt uit onderzoek. Ze voelen zich gewaardeerd en serieus genomen, wat ook zorgt voor meer betrokkenheid en vertrouwen. Dit komt niet alleen de prestaties ten goede, maar ook de werksfeer.

Voordeel 3: Meer loyaliteit

We noemen het toch nog maar een keertje: de ontwikkeling van medewerkers is essentieel voor het behoud van personeel. Uit onderzoek blijkt dat personeel zonder ontwikkelingsmogelijkheden sneller naar de concurrent gaat, waar ze wél aan hun loopbaan mogen werken – en dat wil je natuurlijk vermijden.

Voordeel 4: Aantrekken van nieuw talent

Wanneer jij van leren een speerpunt maakt, zal het niet lang duren voordat jouw organisatie bij aanstormend talent in het oog springt. Je behoort dan tot de aantrekkelijke werkgevers die investeren in hun werknemers en dat trekt bevlogen en gedreven mensen aan.

Zes tips om de ontwikkeling van je medewerkers te stimuleren

De grote vraag is nu: hoe bevorder je de ontwikkeling van medewerkers? We geven je zes tips.

Tip 1: Zorg voor bewustwording

Maak allereerst professionele en persoonlijke groei bespreekbaar op de werkvloer. Wanneer collega’s er met elkaar over praten, wordt duidelijk wat zij willen en waar behoefte aan is. Ook maak je zo het onderwerp ontwikkeling tot een gedeelde verantwoordelijkheid en een gezamenlijk doel. Door je teamleden te betrekken, creëer je bovendien een vertrouwensband en laat je zien dat je hun ontwikkeling belangrijk vindt. Je kunt bijvoorbeeld een gezamenlijke bijeenkomst plannen, maar ook individuele gesprekken zijn een goede manier om meer te weten te komen over de ambities van je medewerkers.

Tip 2: Stel een opleidingsbudget beschikbaar

Met een opleidingsbudget kunnen medewerkers bepaalde vaardigheden of inhoudelijke kennis opdoen. Door je teamleden zelf een relevante cursus of opleiding te laten uitzoeken, stijgt de motivatie en de wil om de cursus ook af te maken. Uiteraard kun je wel met ze meedenken en suggesties doen. Het is aan te raden om elke medewerker een vast budget te geven, wat ze eventueel een aantal jaren kunnen opsparen om een duurdere opleiding te volgen. Uiteraard is het aanbieden van een opleidingsbudget een flinke investering, maar het zorgt voor een hoge werknemerstevredenheid én een duurzame inzetbaarheid.

Tip 3: Organiseer teamcursussen en trainingen

Je kan als teamleider natuurlijk ook zelf een passende training voor het hele team organiseren, extern of incompany. Het voordeel is dat je de training precies kan afstemmen op het leerdoel van je team. Mogelijk willen jullie beter leren presenteren, jullie vergaderstijl verbeteren of het creatieve denken en schrijven stimuleren: alles is mogelijk. Bovendien is een training met alle teamleden vaak erg gezellig, zeker als je het combineert met bijvoorbeeld een lunch. Collega’s leren elkaar beter kennen, de band groeit en dit heeft weer een positieve invloed op de samenwerking en werksfeer. Alleen maar voordelen dus!

Tip 4: Maak tijd en ruimte vrij

Om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren, is het essentieel dat ze daar voldoende tijd en ruimte voor krijgen. Een hoge werkdruk kan er onder meer voor zorgen dat medewerkers toch geen cursus volgen, niet naar een presentatie gaan of er zelf geen geven. Dat is zonde. Probeer de drempel om bijvoorbeeld een opleiding te doen zo laag mogelijk te maken. Laat je medewerkers net wat eerder naar huis gaan om een avondcursus te kunnen doen of plan af en toe een begeleidingsgesprek in (tip 5). Zo laat je zien dat je ontwikkeling hoog op de agenda hebt staan en vermijd je stress bij je teamleden.

Tip 5: Begeleid je medewerkers

Volgen je teamleden een opleiding? Hebben ze een idee om hun ontwikkeling een boost te geven of willen ze misschien zelf een training geven aan hun collega’s? Begeleid ze als teamleider bij het behalen van hun leerdoelen en het realiseren van hun plannen. Vraag bijvoorbeeld regelmatig na hoe het gaat, of ze ergens tegenaan lopen en of ze misschien wat ondersteuning nodig hebben. Geef ze ook opbouwende feedback en motiveer ze wanneer het even wat minder gaat, bijvoorbeeld als een cursus niet zo lekker loopt. Het is belangrijk dat ontwikkelen geen ‘moetje’ wordt, maar een leerzaam proces waar de medewerker iets van opsteekt en plezier aan beleeft.

Tip 6: Moedig kennisuitwisseling aan

Een team bevat ongelooflijk veel kennis. Het ene teamlid is een ster in programmeren, de ander in sociale media en weer een anders is een topspreker. Sommige vaardigheden kunnen ook waardevol zijn voor andere collega’s – en daarom kan het nuttig zijn om deze kennis uit te wisselen. Ook is het een aanrader om af en toe praktijkvoorbeelden met elkaar te bespreken, bijvoorbeeld over een ontevreden klant. Collega’s kunnen tips en ervaringen delen en elkaar zo helpen om te groeien. Het uitwisselen van kennis en ervaringen levert al met al een grote bijdrage aan het creëren van een leercultuur en het is vaak nog gezellig ook.

De ontwikkeling van werknemers: wat merk je?

Wanneer je investeert in de ontwikkeling van je team en het creëren van een leercultuur, kan het niet anders dan dat je na enige tijd effect merkt. Wel is het belangrijk om geduld te hebben. Natuurlijk is het fijn om op korte termijn de vruchten te plukken van je ontwikkelingsbeleid, maar het gaat met name om de lange termijn. Wij beloven: uiteindelijk nemen de motivatie, productiviteit en het werkgeluk een hoge vlucht – en werkt het team beter dan ooit.

Zoek je een incompany training voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 3623

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.4

Incompany Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Incompany Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Incompany Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

We werken vaak samen met Incompany Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.