Een van je belangrijkste taken als manager? Motiveren. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg jij ervoor dat medewerkers elke morgen weer met plezier naar hun werk gaan? Hoe speel je in op hun drijfveren en wat werkt juist averechts?

We snappen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. In dit artikel verdiepen we ons daarom in motivatiefactoren van medewerkers en noemen we zeven bewezen technieken en tips om je personeel te motiveren.

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

Motivatie op het werk: waarom is het zo belangrijk?

Als manager of teamleider heb je met een gemotiveerd team goud in handen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat gemotiveerde medewerkers onder andere:

  • Productiever zijn
  • Meer verkopen
  • Voor een hogere klanttevredenheid zorgen
  • Minder vaak ziek zijn
  • Creatievere ideeën hebben
  • Zich meer betrokken voelen bij de organisatie
  • Langer bij de organisatie blijven werken
Als manager speel je een aanzienlijke rol in het verhogen van de motivatie van je teamleden. Uiteraard kunnen medewerkers zelf ook het initiatief nemen als ze merken dat de motivatie daalt. Toch is het uiteindelijk vooral de teamleider of manager die maatregelen kan nemen en de werkomstandigheden kan aanpassen. Hieronder geven we je daarom zeven tips voor het verhogen van de motivatie van je teamleden.

Je medewerkers motiveren doe je zo: zeven tips

Tip 1: Duik in motivatietheorieën

Om als manager te ontdekken hoe motivatie werkt, is het interessant om je in verschillende motivatietheorieën te verdiepen. Uiteraard kun je ze daarna ook toepassen op de werkvloer. Een bekende theorie is bijvoorbeeld de tweefactorentheorie van Frederick Herzberg. Hij stelt dat er enerzijds motivatiefactoren bestaan, zoals erkenning en verantwoordelijkheid, die leiden tot meer motivatie onder werknemers. Anderzijds bestaan er hygiënefactoren, zoals fijne werkomstandigheden en een goed salaris. Deze dragen niet bij aan een hogere motivatie, maar een gebrek eraan doet het werkplezier wel flink dalen. Zo zijn er nog veel meer motivatietheorieën – dus doe er je voordeel mee!

Tip 2: Communicatie is de sleutel tot succes

De grootste bron van irritatie op de werkvloer? Slechte communicatie. Wanneer er niet duidelijk en eerlijk wordt gecommuniceerd, is de werkmotivatie ver te zoeken. Investeer als manager daarom in goede communicatiekanalen, plan regelmatig bijeenkomsten in om je team bij te praten en zorg vooral dat het geen eenrichtingsverkeer is. Geef je medewerkers de mogelijkheid om vragen te stellen en blijf verifiëren of alles duidelijk is. Probeer daarbij rekening te houden met de verschillende karakters van je teamleden. Sommige collega’s zijn bijvoorbeeld introvert – geef ze dan bewust de ruimte om hun zegje te doen, zodat meer dominante collega’s ze niet overstemmen.

Tip 3: Deel complimenten uit

Het is wetenschappelijk bewezen dat het geven van complimenten tot meer motivatie en betere prestaties leidt. Mensen die regelmatig een complimentje ontvangen op hun werk, zijn dan ook een stuk tevredener dan diegenen die nauwelijks schouderklopjes krijgen. Bovendien versterkt het onderling uitwisselen van complimenten de band tussen collega’s, want ook als je het compliment uitdeelt, word je gelukkiger. De samenwerking zal soepeler verlopen en het vertrouwen groeit, wat ook weer de motivatie een boost geeft. Het is overigens wel belangrijk dat de complimenten gemeend en persoonlijk zijn. Uit onderzoek blijkt dat algemene complimenten een veel kleiner effect hebben.

Tip 4: Zorg voor ontwikkelingsmogelijkheden

Als medewerkers de mogelijkheid krijgen om zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen, stijgt hun motivatie. Dat blijkt uit meerdere onderzoeken. Ze voelen zich serieus genomen, kunnen groeien in hun vak en de loyaliteit neemt toe. Maar er zijn meer voordelen. Wanneer je medewerkers nieuwe kennis en vaardigheden opdoen, is de organisatie ook toekomstbestendiger, ze kan beter inspelen op veranderingen en de kwaliteit van het werk stijgt. Je kunt als manager bijvoorbeeld gezamenlijke trainingen organiseren voor je team, maar ook een opleidingsbudget vrijmaken. Plan ook af en toe gesprekken in met je teamleden over hun wensen en doelen – dan kunnen jullie samen een plan maken hoe die te bereiken.

Tip 5: Vergroot de verbondenheid

Onderzoek toont aan dat een gevoel van verbondenheid de motivatie van medewerkers vergroot. Het gaat dan om een goede onderlinge relatie met collega’s, maar ook met de leidinggevende. Mensen willen zich gezien en gehoord voelen en zich onderdeel van een team voelen, in een veilige en gezellige werksfeer. Het creëren van een hecht team begint al bij het aannemen van nieuwe medewerkers: het is belangrijk dat ze binnen de groep passen. Vervolgens kan je de verbondenheid stimuleren via teamuitjes of informele momenten op het werk. Denk aan een borrel of een hardloopgroepje. Ook teambuildingsactiviteiten dragen bij aan de klik tussen collega’s – ze leren elkaar beter kennen en de onderlinge band groeit.

Tip 6: Geef je medewerkers voldoende autonomie

Je medewerkers voortdurend op de vingers kijken? Dat is niet zo’n goed idee. De meeste mensen vinden een bepaalde vrijheid in hun werk belangrijk. Dat gaat niet alleen om werkinhoudelijk zaken, maar ook om bijvoorbeeld flexibiliteit in de werktijden. Geef je medewerkers – wanneer ze dat wensen – dus zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid en autonomie. Uit onderzoek blijkt dat dit de motivatie en werktevredenheid verhoogt en verzuim juist verlaagt. Ook de productiviteit krijgt een boost, zodat de hele organisatie profiteert.

Tip 7: Wees een inspirerende teamleider

Volgens het bekende onderzoeksbureau Gallup is de manager of teamleider van grote invloed op de motivatie van de medewerkers. De betrokkenheid en tevredenheid wordt voor maar liefst 70% bepaald door de kwaliteit van de direct leidinggevende. Laat jezelf dus zien op de werkvloer en zorg voor een goede relatie met je teamleden. Schenk je collega’s aandacht, onder andere door met ze te spreken over hun wensen en behoeften (zie ook tip 4), ze regelmatig feedback te geven, zelf ook open te staan voor feedback en ze te betrekken bij het werk. Je zult merken dat je teamleden dit enorm waarderen.

Je medewerkers gemotiveerd, jij gemotiveerd

Het mes snijdt uiteindelijk aan twee kanten. Wanneer jij je medewerkers weet te motiveren, heeft dat ook effect op jouw motivatie en werkplezier. Je behaalt je doelen, de kwaliteit van het werk is doorgaans goed en de werksfeer is prettig. Door je teamleden te motiveren heb jij een tevreden, succesvol team gecreëerd – en dat is uiteindelijk wat je als teamleider of manager wilt bereiken.

Zoek je een incompany training voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 3623

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.4

Incompany Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Incompany Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Incompany Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

We werken vaak samen met Incompany Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.