Een omgeving waar werken en leren samenkomen. Daar profiteert zowel de organisatie als de medewerker van. Want als medewerkers zich blijven ontwikkelen worden ze meer waard voor de organisatie. Ze doen meer competenties op, presteren beter en krijgen meer gedaan in minder tijd. Daar groeien de individuele, team- en organisatieprestaties van. En dat zijn nog maar een aantal van de voordelen.

Gelukkig staat ontwikkeling binnen veel organisaties hoog op de agenda. Dat betekent dat HR-medewerkers, L&D-managers en teammanagers het belang van lerende medewerkers inzien. Maar de vraag is: ziet je medewerker dat ook? En hoe zorg je er als organisatie voor dat medewerkers gestimuleerd worden om te leren en te ontwikkelen?

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

De uitdaging

Als organisatie wil je graag dat medewerkers zich blijven ontwikkelen. De voordelen spreken namelijk voor zich. Maar in de praktijk stuit je toch regelmatig op weerstand. En dat is soms weerstand die je als organisatie niet echt kan duiden. De medewerkers zien toch zelf ook wel in dat het voordelen oplevert als je blijft leren en ontwikkelen?

In sommige gevallen is het antwoord op die vraag 'nee'. Helaas zijn er nog veel medewerkers die dat niet inzien. Leren en ontwikkelen is dan vooral iets wat moet en niet zozeer iets dat mag. Wat levert het mijzelf op? Wat moet ik daarmee? Waarom heb ik zo'n training nodig? Of gewoon de korte boodschap: dat onderwerp boeit mij niet. Weerstand kom je in allerlei vormen en gedaantes tegen. En dat kan lastig zijn. Helemaal als je als manager of HR-medewerker juist wel de voordelen ziet.

Hoe zorg je voor medewerkers die wel gemotiveerd zijn om te leren?

De uitdaging van het stimuleren om te leren en ontwikkelen zit hem al ver voor het inplannen van een training, cursus of training. Het vergroten van de intrinsieke motivatie begint namelijk al bij het proces vooraf. Om je hierbij te helpen delen we 5 tips die ervoor zorgen dat werknemers gemotiveerd raken om te leren en te ontwikkelen.

Tip 1: Betrek medewerkers bij de voorbereiding

Iedere medewerker is anders. Ze hebben stuk voor stuk andere leerbehoeftes, andere wensen en een andere manier van kennis opnemen. En omdat iedereen uniek is, is het belangrijk om te inventariseren wat de wensen zijn. Een gemakkelijke manier om deze inventarisatie te doen door het uitsturen van een vragenlijst. Daarin heb je twee opties:

  • Je maakt de vragenlijst helemaal open, zodat werknemers volledig vrij zijn in hun wensen en behoeftes;
  • Je geeft werknemers een x aantal opties, zodat je als organisatie regie houdt op het trainingsaanbod.
Wij adviseren veel van onze klanten de tweede optie. Op die manier bepaal je als organisatie zelf welke aanbieder en welke trainingen mogelijk zijn. Geef werknemers in dit geval wel voldoende opties, zodat iedereen een training kan aangeven waar hij of zij echt op zit te wachten.

Deze manier van inventariseren zorgt ervoor dat leren een bottom-up proces wordt, in plaats van een beslissing die uit wordt gestrooid onder het personeel. Dit komt de betrokkenheid, motivatie en het enthousiasme ten goede.

Tip 2: Leertraject vormgeven

Nu de inventarisatie is gedaan kan je het leertraject vormgeven. Een leertraject opstellen helpt om houvast te krijgen en kan bijvoorbeeld bestaan uit een evaluatiegesprek vooraf, de training en een evaluatiegesprek achteraf. Deze gesprekken voert een werknemer met de manager, zodat zij samen kunnen kijken of er leerrendement is behaald. Door duidelijke doelstellingen te bepalen maak je inzichtelijk wat de werknemer precies heeft opgestoken van de training. Zo'n doelstelling zorgt ervoor dat de werknemer meer gecommitteerd is om het uiterste uit de training te halen.

Tip 3: De uitvoering

Het pad is helder, de doelstellingen zijn bepaald.. nu komt het aan op de uitvoering. Die uitvoering ligt bij de organisatie zelf, maar ook bij het trainersbureau. Zoek daarom een geschikte partner uit om trainingen te faciliteren zodat werknemers zich effectief kunnen ontwikkelen. Zoek als organisatie goed uit of deze partij bij de organisatie past, hoe ze hun trainingen uitvoeren en of ze de inhoud van de sessie goed laten aansluiten op de deelnemers en de bedrijfscultuur. Door hier op voorhand goed over na te denken zorg je ervoor dat het leerproces veel meer gaat leven bij werknemers. En dat komt het leerrendement ten goede.

Tip 4: Toon betrokkenheid

De incompany training is achter de rug en je bent als manager helemaal vergeten om er op terug te komen. Herkenbaar? Data is zonde. Nog veel te vaak zien we dat organisaties trainingen organiseren om hun werknemers te ontwikkelen, maar dat er daarna nooit meer naar gevraagd wordt. Niemand die vraagt hoe het is geweest, wat er is geleerd en of deelnemers hun doelstellingen hebben behaald..

Betrokkenheid en waardering tonen is een van de belangrijkste manieren om medewerkers te stimuleren om zich te blijven ontwikkelen. Dat kan heel eenvoudig door interesse te tonen in de training en door waardering uit te spreken als je verbeteringen ziet. Door dit te doen merk je dat werknemers veel meer zelfvertrouwen krijgen en leren gaan zien als iets leuks en fijns. Dat betaalt zich in de toekomst dubbel en dwars uit, want werknemers zullen zich willen blijven ontwikkelen. En dat is als organisatie precies wat je wilt.

Tip 5: Nazorg

Denk als organisatie na over de mogelijkheden voor een eventueel vervolg. Juist als medewerkers net een incompany training achter de rug hebben is het belangrijk om vast na te denken over wat daarna komt. Help ze op weg door verschillende vervolg opties aan te bieden. Juist als de stof vers is zullen ze enthousiast zijn om daar op voort te borduren. Moedig medewerkers aan om vooral met de nieuwe kennis aan de slag te gaan. Organiseer bijvoorbeeld nog een terugkomdag, laat medewerkers plenair hun inzichten delen of verzoek ze om hun nieuwe skills toe te passen in een aankomend project.

Incompany Trainer is de #1 aanbieder van incompany trainingen

Wij zijn Incompany Trainer. De grootste aanbieder van incompany trainingen. Met meer dan 50 verschillende trainingen helpen we met veel plezier klanten door heel Nederland.

In deze trainingen maken we gebruik van onze ‘actief leren’-methode. Dat betekent dat onze ervaren trainers de theorie veelvuldig afwisselen met praktijkelementen, zoals opdrachten, rollenspellen en verschillende oefeningen. Zo ontstaan direct inzichten en krijgen deelnemers de nieuwe kennis en kunde razendsnel onder de knie. Het leerrendement is daarmee zo optimaal mogelijk.

Hebben jullie interesse in een incompany training? Of willen jullie eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op. Onze training coördinatoren denken graag met je mee over de beste inhoud voor jullie ontwikkelbehoefte.

Zoek je een incompany training voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 3623

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.4

Incompany Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Incompany Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Incompany Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

We werken vaak samen met Incompany Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.