Als manager of teamleider heb je vast wel eens iets gehoord over competentiegericht opleiden. Misschien ben je zelfs actief op zoek naar informatie om te kijken of competentiegericht leren past bij jouw team.

Waarschijnlijk ben je tijdens je zoektocht op positieve en minder positieve artikelen beland. Competentiegericht opleiden wordt namelijk bejubeld én bekritiseerd. Dat is niet zo verwonderlijk, want competentiegericht opleiden kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd.

Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de vraag: wat is competentiegericht opleiden? Hieronder gaan we in op de betekenis van competentiegericht opleiden en noemen we twee voor- en nadelen ervan. Tot slot komt aan bod of en hoe jouw organisatie kan profiteren van competentiegericht opleiden.

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

Wat is competentiegericht opleiden?

Competentiegericht opleiden houdt in dat competenties worden bijgebracht die aansluiten bij de praktijk. Je leert dus vaardigheden die passen bij de functie die je uitvoert.

In de Van Dale staat de praktische kant van competentiegericht opleiden duidelijk in de schijnwerpers: ‘Het is een vorm van onderwijs waarbij het aanleren van vaardigheden belangrijker wordt geacht dan kennisoverdracht.’

Het begrip ‘competenties’ is echter multi-interpretabel. Het kan uiteraard gaan om het leren van praktische vaardigheden, maar het kan ook draaien om het verwerven van kennis en inzicht en het versterken van persoonlijke ontwikkeling.

Om erachter te komen of competentiegericht opleiden bij jouw team past, is het goed om de voor- en nadelen ervan te kennen.

De voor- en nadelen van competentiegericht opleiden

We beginnen met twee nadelen:

Nadeel 1: Gebrek aan theorie

Wanneer het competentiegericht opleiden enkel over het aanleren van specifieke vaardigheden draait, raken de theorie en het verkrijgen van nieuwe inzichten ondergesneeuwd. Dat kan ervoor zorgen dat complexe problematiek lastiger op te lossen is en informatie minder goed kan worden geselecteerd. Dat kan voor problemen zorgen binnen de organisatie.

Nadeel 2: Geen aandacht voor persoonlijke ontwikkeling

De focus op het aanleren praktische vaardigheden kan er ook voor zorgen er te weinig aandacht is voor eigenschappen als empathie, betrokkenheid, reflectie en hulpvaardigheid. Terwijl dat juist belangrijke aspecten zijn om in een team prettig samen te kunnen werken en goed te functioneren.

Dan nu twee voordelen:

Voordeel 1: Nuttige kennis

Met competentiegericht opleiden leer je wat je nodig hebt. Zeker wanneer niet alleen de nadruk op de praktische vaardigheden ligt, maar ook op de kennis die je nodig hebt om je functie te kunnen uitoefenen.

Voordeel 2: Het sluit aan op de praktijk

Elke organisatie is anders en ook teams verschillen onderling van elkaar. Met competentiegericht opleiden kan worden ingegaan op de specifieke situatie binnen het bedrijf. Dat maakt de nieuwverworven kennis relevant, interessant en direct toepasbaar in de praktijk.

Competentiegericht opleiden kan dus zeker nuttig zijn voor je organisatie. Daarbij is het wel belangrijk om niet alleen de ontwikkeling van vaardigheden centraal te zetten. Het is ook van belang om houding, inzicht en kennis te trainen. Incompany trainingen doen dat: in deze trainingen met een praktijkgerichte insteek is er ook aandacht voor theorie en reflectie. Op die manier steken deelnemers er het meest van op!

Zoek je een incompany training voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 3623

Bekijk onze whitepapers

Het beste uit je medewerkers halen? Onze gratis whitepapers helpen je op weg.

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.4

Incompany Trainer geeft nu alweer 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod dat ze hebben is uitgebreid en divers. En de communicatie met de accountmanagers en trainers is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

Wij hebben recentelijk de training Verbindend communiceren gevolgd bij Incompany Trainer. Het was een enorm leuke en leerzame training die ons MT volledig aan het denken heeft gezet. Wat ons betreft zeker een aanbeveling.

In plaats van allerlei theoretische verhandelingen doken we meteen in de praktijk. Voor ons was dit heel passend - we hebben echt lol gehad in het presenteren. De trainer wist ons op een humorvolle manier uit te dagen om uit onze comfortzone te stappen.

We werken alweer meerdere jaren prettig samen aan praktische, op maat gemaakte trainingen waar onze collega’s direct mee aan de slag kunnen. Het contact verloopt altijd soepel en de feedback vanuit de organisatie op de trainingen is positief.

Wij zoeken vaak incompany trainingen die onze leden helpen om zichzelf te kunnen ontwikkelen. We werken daarvoor vaak samen met Incompany Trainer, vanwege het brede aanbod dat ze faciliteren. Het contact met deze partij is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over Effectief Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief. We raden Incompany Trainer daarom zeker aan.

Incompany Trainer verzorgt regelmatig hun incompany trainingen bij ons. Ik vind het altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, de trainingen worden afgestemd op onze situatie en de trainers zijn leuk en vakkundig. We zijn helemaal happy.

Fijne service, adequaat contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Onze medewerkers zijn altijd enthousiast als jullie langskomen. Bedankt tot dusver en wat mij betreft op naar nog vele jaren!