Het is uitdagend, leuk en de hele organisatie heeft er baat bij: het ontwikkelen van je medewerkers. Als manager of teamleider heb je de schone taak om ervoor te zorgen dat jouw teamleden hun competenties volop kunnen ontwikkelen. Je medewerkers zullen dan met meer tevredenheid, motivatie en plezier werken en de organisatie zal profiteren van de up-to-date inzichten en vaardigheden.

Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers hun competenties kunnen ontwikkelen? Hieronder beschrijven we eerst de betekenis van het begrip competentie en vervolgens geven we je vijf tips hoe je de ontwikkeling van de competenties van je teamleden kunt stimuleren.

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

Competenties: wat verstaan we daaronder?

Competentie is een breed begrip. Bij het ontwikkelen van competenties draait het om:

  • het leren of aanscherpen van praktische vaardigheden
  • het verwerven van nieuwe kennis en inzichten
  • en het versterken van persoonlijke kwaliteiten
Wanneer je in een winkel met elektronica werkt, kan het bijvoorbeeld nuttig zijn om meer inzicht in de werking van nieuwe apparatuur te krijgen. Wanneer je bij de klantenservice van een vliegtuigmaatschappij werkzaam bent, is het handig om eigenschappen als zelfbeheersing en geduld te ontwikkelen. Kortom, op de werkvloer heeft de ontwikkeling van competenties als doel om de werkzaamheden zo succesvol mogelijk uit te voeren.

Het stimuleren van de ontwikkeling van competenties kan op verschillende manieren. Hieronder noemen we er vijf.

Competenties ontwikkelen van medewerkers: 5 tips

Tip 1: Ga met je medewerkers in gesprek

Wanneer je als teamleider de ontwikkeling van je medewerkers wilt stimuleren, heeft het geen zin om lukraak een paar competenties te kiezen om aan te werken. Ga daarom met de individuele medewerkers in gesprek. Samen breng je in kaart welke competenties je medewerker graag wil versterken, waarom hij of zij dat wil en wat daarvoor nodig is. De ambities van het teamlid staan centraal, maar het is ook zaak om te kijken wat de organisatie nodig heeft. Dan ontstaat er een win-win situatie. Vervolgens kan een competentieplan worden gemaakt om de doelen te bereiken. Begeleid je medewerker wanneer nodig en moedig hem of haar aan. Vergeet ook niet om achteraf te evalueren en eventueel het plan aan te passen.

Tip 2: Geef je medewerkers feedback

Het geven van feedback heeft veel voordelen. Zo zorgt een gezonde feedbackcultuur ervoor dat teamleden beter met elkaar samenwerken. Daarnaast brengt het noemen van verbeterpunten ook ontwikkelingsmogelijkheden aan het licht. Daardoor hebben jij en je medewerkers duidelijk voor ogen welke competenties aandacht verdienen. Daarbij is het belangrijk om ook te noemen wat goed gaat, zodat competenties en talenten nog beter benut kunnen worden. Door het geven van feedback draag je als manager niet alleen bij aan de ontwikkeling van je teamleden, maar laat je eveneens zien dat je de groei van je medewerkers belangrijk vindt en hun inzet op waarde schat.

Tip 3: Maak het mogelijk om een opleiding te volgen

Het aanbieden van een opleiding is een uitstekende manier om kennis op te doen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Het zorgt bovendien voor gemotiveerde werknemers met kennis van zaken die kunnen inspelen op wisselende omstandigheden. Je kunt zelf met je medewerkers kijken welke opleiding of cursus passend is. Ook kun je de verantwoordelijkheid meer bij je teamleden neerleggen. Maak bijvoorbeeld een opleidingsbudget vrij dat ze kunnen aanvragen, zodat ze de gewenste competenties kunnen ontwikkelen.

Tip 4: Gun je medewerkers de tijd

De competentieontwikkeling van je teamleden is een continu proces. Waak ervoor dat je niet te veel druk legt op je medewerkers, maar dat je ze juist de tijd geeft om in kaart te brengen welke competenties ze willen ontwikkelen. Accepteer het ook wanneer het niet in een keer goed gaat. Wanneer een collega bijvoorbeeld een training volgt om beter te leren presenteren, is het logisch dat de eerste presentaties nog niet meteen van een leien dakje gaan. Maar door je medewerkers te blijven motiveren en ze de tijd te gunnen, zal je merken dat de gewenste competenties stap voor stap tot wasdom komen.

Tip 5: Boek een training voor je medewerkers

De competentieontwikkeling van je medewerkers kan ook via een incompany training worden bereikt. Een incompany training is een maatwerk training. Dat betekent dat de training is afgestemd op de wensen van jou en je teamleden. Met het boeken van een maatwerk training heb je dus de grootste kans dat de gewenste competenties worden ontwikkeld en dat je teamleden zoveel mogelijk opsteken. De ontwerpen van de training zijn divers en lopen uiteen van de ontwikkeling van mentale veerkracht tot het ontdekken van je talenten. Het is de ideale manier om in een korte tijd grote stappen te maken.

Staat het ontwikkelen van de competenties van je medewerkers hoog op de agenda? Dan kunnen wij van Incompany Trainer vast iets voor jou betekenen.

Boek een training bij Incompany Trainer

Incompany Trainer is de grootste aanbieder van incompany trainingen in heel Nederland. Elke training wordt gegeven door een specialistische trainer met passie voor het vak. Met de trainer bespreek jij van tevoren wat de uitdagingen zijn, waar je aandacht aan wilt geven en wat de deelnemers graag willen leren. Daarna kan de trainer een training samenstellen die past bij de specifieke wensen, zodat de teamleden hun gewenste competenties zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen.

De trainingen zijn interactieve leersessies en hebben een praktijkgerichte insteek. Uiteraard komt de benodigde theorie aan bod, maar daarnaast is er veel ruimte voor rollenspelen, opdrachten en games. Daarbij zoomt de trainer in op herkenbare werksituaties en worden voorbeelden uit de werkpraktijk aangehaald. Op die manier kunnen je teamleden na de training de opgedane inzichten en vaardigheden (de competenties) direct in de praktijk toepassen.

Wil jij bepaalde competenties ontwikkelen van je medewerkers? Neem dan contact met ons op. Samen kijken we graag naar een geschikte incompany training voor jouw teamleden zodat zij zich ten volste kunnen ontwikkelen.

Zoek je een incompany training voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 3623

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.4

Incompany Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Incompany Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Incompany Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

We werken vaak samen met Incompany Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.