
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Op zoek naar handige manieren om het allerbeste uit je medewerkers te halen?
Algemeen
Het praatje bij het koffiezetapparaat, de discussie over de jaarcijfers, een mailtje met feedback, maar ook een simpele blik richting een collega die te laat komt: op de werkvloer communiceer je continu met je collega’s. Omdat communicatie de hele dag doorgaat, is het erg vanzelfsprekend. Als teamleider sta je er waarschijnlijk niet vaak bij stil hoe er eigenlijk wordt gecommuniceerd binnen het team en wat er eventueel beter zou kunnen.
Dat is jammer, want een goede communicatie op de werkvloer is het fundament van een succesvolle organisatie. Het is essentieel voor een prettige werksfeer, een soepele samenwerking en een hogere productiviteit. Daarom is het zeker de moeite waard om de communicatie op de werkvloer te verbeteren.
Hieronder beschrijven we eerst wat goede communicatie is en waarom het zo belangrijk is. Vervolgens delen we acht manieren om de communicatie op de werkvloer te verbeteren.
Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!
Communicatie op de werkvloer is het uitwisselen van informatie, ideeën en emoties tussen collega’s. Deze interactie tussen jou en je collega’s gebeurt bewust en onbewust, verbaal en non-verbaal, fysiek en digitaal.
Communicatie is veel meer dan alleen zenden en ontvangen. Goed communiceren houdt in dat:
Wanneer er goed wordt gecommuniceerd biedt dat eindeloos veel voordelen. We zetten een paar voordelen op een rijtje.
In een organisatie waar goed wordt gecommuniceerd, voelen teamleden zich gehoord, serieus genomen en betrokken. Ook is er bij een goede en duidelijke communicatie minder plaats voor misverstanden en conflicten en dat bevordert de werksfeer en het werkplezier.
Wanneer teamleden duidelijk hun verwachtingen en doelen uitspreken, open staan voor feedback en ideeën uitwisselen, zal de samenwerking soepel verlopen en groeit de betrokkenheid van de teamleden bij het project.
Wanneer teamleden open kunnen communiceren en er aandachtig naar ze wordt geluisterd, stimuleert dit het uiten van originele ideeën en het vinden van creatieve oplossingen. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van de teamleden en de ontwikkeling van de organisatie als geheel.
Door goed te communiceren worden projecten sneller en efficiënter uitgevoerd en het gewenste doel vaker behaald. Bovendien zorgt een goede communicatie niet alleen voor een hogere productiviteit, maar vaak ook voor een betere productkwaliteit.
Maar dan nu de belangrijkste vraag: hoe kan je de communicatie verbeteren op de werkvloer?
Er zijn verschillende manieren om de communicatie op de werkvloer te verbeteren. Wij delen acht tips met je:
Een goede communicatie zonder actief naar elkaar te luisteren is onmogelijk. Als je je collega niet laat uitpraten, wanneer je zijn of haar mailtje alleen vluchtig leest of wanneer je tijdens het gesprek aan andere dingen denkt, zal je de boodschap niet meekrijgen.
Kom meteen tot de kern van de boodschap. Lange verhalen of teksten maken de kans alleen maar groter dat er ruis in de communicatie ontstaat.
Maar liefst 93% van je boodschap wordt non-verbaal overgedragen. Zorg daarom dat je lichaamstaal overeenkomt met de boodschap die je wilt overbrengen. Wanneer je bijvoorbeeld met je rug naar iemand toe zit terwijl je een compliment maakt, komt dit niet heel gemeend en oprecht over.
Door een ontspannen, positieve houding aan te nemen, creëer je een open en uitnodigende sfeer. Een positieve houding nodigt uit tot een gesprek, het geven van feedback en het durven uiten van ideeën.
Zorg dat je eerlijk en transparant bent over wat je wil bereiken, wat je wil veranderen of waar je mee geholpen wilt worden. Geef daarbij ook aan waarom je dat wilt en wie daarvoor verantwoordelijk is. Teamleden voelen zich dan serieus genomen en weten wat er gedaan moet worden.
Zorg ervoor dat je altijd door collega’s kan worden aangesproken wanneer ze bijvoorbeeld een vraag hebben. Zeker als teamleider is het belangrijk om benaderbaar te zijn. Mochten er problemen zijn, dan kunnen die snel worden opgelost.
Het geven van complimenten is belangrijk voor het verbeteren van de communicatie op de werkvloer. Het is wetenschappelijk bewezen dat een gemeend compliment kan zorgen voor gelukkigere werknemers die meer betrokken zijn bij hun werk en een hogere werkmotivatie hebben. Vergeet ook niet de successen met elkaar te vieren, zodat elk teamlid zich onderdeel voelt van het succes van de organisatie.
Goed communiceren betekent ook dat je openstaat voor het ontvangen van feedback en jouw collega’s constructieve feedback geeft. Door binnen een team te benoemen wat goed en minder goed gaat, zal de samenwerking versoepelen en de band tussen collega’s verbeteren.
Goed communiceren op de werkvloer is erg belangrijk, maar het is niet altijd makkelijk om het onder de knie te krijgen. Gelukkig is het te leren! Wil jij als manager of teamleder serieus aan de slag met het verbeteren van de communicatie op de werkvloer? Boek dan nu een leerzame communicatietraining voor jou en je team.
Wil jij graag voor je team een training over het verbeteren van de communicatie op de werkvloer boeken? Bij Incompany Trainer heb je de keuze uit verschillende trainingen over communicatie. Zo bieden wij onder meer een training aan over Effectief complimenteren, Effectief luisteren, Feedforward geven en ontvangen en Overtuigend presenteren.
Voor meer informatie en inspiratie kun je een kijkje nemen bij ons trainingsaanbod in de categorie Communicatie. Wil je liever met ons van gedachten wisselen over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. Samen kijken we graag naar een geschikte training om de communicatie op de werkvloer te verbeteren.
Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.