Het praatje bij het koffiezetapparaat, de discussie over de jaarcijfers, een mailtje met feedback, maar ook een simpele blik richting een collega die te laat komt: op de werkvloer communiceer je continu met je collega’s. Omdat communicatie de hele dag doorgaat, is het erg vanzelfsprekend. Als teamleider sta je er waarschijnlijk niet vaak bij stil hoe er eigenlijk wordt gecommuniceerd binnen het team en wat er eventueel beter zou kunnen.

Dat is jammer, want een goede communicatie op de werkvloer is het fundament van een succesvolle organisatie. Het is essentieel voor een prettige werksfeer, een soepele samenwerking en een hogere productiviteit. Daarom is het zeker de moeite waard om de communicatie op de werkvloer te verbeteren.

Hieronder beschrijven we eerst wat goede communicatie is en waarom het zo belangrijk is. Vervolgens delen we acht manieren om de communicatie op de werkvloer te verbeteren.

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

Communicatie op de werkvloer: elkaar begrijpen

Communicatie op de werkvloer is het uitwisselen van informatie, ideeën en emoties tussen collega’s. Deze interactie tussen jou en je collega’s gebeurt bewust en onbewust, verbaal en non-verbaal, fysiek en digitaal.

Communicatie is veel meer dan alleen zenden en ontvangen. Goed communiceren houdt in dat:

  • je jouw boodschap helder overbrengt;
  • je een open houding hebt en de juiste toon gebruikt;
  • jij en je collega effectief naar elkaar luisteren en open staan voor elkaars inbreng en feedback;
  • jij en je collega elkaar uiteindelijk begrijpen en verder kunnen.

Het belang van een goede communicatie op de werkvloer

Wanneer er goed wordt gecommuniceerd biedt dat eindeloos veel voordelen. We zetten een paar voordelen op een rijtje.

Meer werkplezier

In een organisatie waar goed wordt gecommuniceerd, voelen teamleden zich gehoord, serieus genomen en betrokken. Ook is er bij een goede en duidelijke communicatie minder plaats voor misverstanden en conflicten en dat bevordert de werksfeer en het werkplezier.

Betere samenwerking

Wanneer teamleden duidelijk hun verwachtingen en doelen uitspreken, open staan voor feedback en ideeën uitwisselen, zal de samenwerking soepel verlopen en groeit de betrokkenheid van de teamleden bij het project.

Meer out of the box denken

Wanneer teamleden open kunnen communiceren en er aandachtig naar ze wordt geluisterd, stimuleert dit het uiten van originele ideeën en het vinden van creatieve oplossingen. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van de teamleden en de ontwikkeling van de organisatie als geheel.

Hogere productiviteit

Door goed te communiceren worden projecten sneller en efficiënter uitgevoerd en het gewenste doel vaker behaald. Bovendien zorgt een goede communicatie niet alleen voor een hogere productiviteit, maar vaak ook voor een betere productkwaliteit.

Maar dan nu de belangrijkste vraag: hoe kan je de communicatie verbeteren op de werkvloer?

Acht manieren om de communicatie te verbeteren op de werkvloer

Er zijn verschillende manieren om de communicatie op de werkvloer te verbeteren. Wij delen acht tips met je:

Tip 1: Luister naar elkaar

Een goede communicatie zonder actief naar elkaar te luisteren is onmogelijk. Als je je collega niet laat uitpraten, wanneer je zijn of haar mailtje alleen vluchtig leest of wanneer je tijdens het gesprek aan andere dingen denkt, zal je de boodschap niet meekrijgen.

Tip 2: Wees duidelijk, gestructureerd en concreet

Kom meteen tot de kern van de boodschap. Lange verhalen of teksten maken de kans alleen maar groter dat er ruis in de communicatie ontstaat.

Tip 3: Let op je lichaamstaal

Maar liefst 93% van je boodschap wordt non-verbaal overgedragen. Zorg daarom dat je lichaamstaal overeenkomt met de boodschap die je wilt overbrengen. Wanneer je bijvoorbeeld met je rug naar iemand toe zit terwijl je een compliment maakt, komt dit niet heel gemeend en oprecht over.

Tip 4: Wees positief

Door een ontspannen, positieve houding aan te nemen, creëer je een open en uitnodigende sfeer. Een positieve houding nodigt uit tot een gesprek, het geven van feedback en het durven uiten van ideeën.

Tip 5: Wees transparant

Zorg dat je eerlijk en transparant bent over wat je wil bereiken, wat je wil veranderen of waar je mee geholpen wilt worden. Geef daarbij ook aan waarom je dat wilt en wie daarvoor verantwoordelijk is. Teamleden voelen zich dan serieus genomen en weten wat er gedaan moet worden.

Tip 6: Wees benaderbaar

Zorg ervoor dat je altijd door collega’s kan worden aangesproken wanneer ze bijvoorbeeld een vraag hebben. Zeker als teamleider is het belangrijk om benaderbaar te zijn. Mochten er problemen zijn, dan kunnen die snel worden opgelost.

Tip 7: Geef complimenten

Het geven van complimenten is belangrijk voor het verbeteren van de communicatie op de werkvloer. Het is wetenschappelijk bewezen dat een gemeend compliment kan zorgen voor gelukkigere werknemers die meer betrokken zijn bij hun werk en een hogere werkmotivatie hebben. Vergeet ook niet de successen met elkaar te vieren, zodat elk teamlid zich onderdeel voelt van het succes van de organisatie.

Tip 8: Geef en ontvang feedback

Goed communiceren betekent ook dat je openstaat voor het ontvangen van feedback en jouw collega’s constructieve feedback geeft. Door binnen een team te benoemen wat goed en minder goed gaat, zal de samenwerking versoepelen en de band tussen collega’s verbeteren.

Goed communiceren op de werkvloer is erg belangrijk, maar het is niet altijd makkelijk om het onder de knie te krijgen. Gelukkig is het te leren! Wil jij als manager of teamleder serieus aan de slag met het verbeteren van de communicatie op de werkvloer? Boek dan nu een leerzame communicatietraining voor jou en je team.

Trainingen over communicatie verbeteren op de werkvloer

Wil jij graag voor je team een training over het verbeteren van de communicatie op de werkvloer boeken? Bij Incompany Trainer heb je de keuze uit verschillende trainingen over communicatie. Zo bieden wij onder meer een training aan over Effectief complimenteren, Effectief luisteren, Feedforward geven en ontvangen en Overtuigend presenteren.

Voor meer informatie en inspiratie kun je een kijkje nemen bij ons trainingsaanbod in de categorie Communicatie. Wil je liever met ons van gedachten wisselen over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op. Samen kijken we graag naar een geschikte training om de communicatie op de werkvloer te verbeteren.

Zoek je een incompany training voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 3623

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.4

Incompany Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Incompany Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Incompany Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

We werken vaak samen met Incompany Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.