
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Op zoek naar handige manieren om het allerbeste uit je medewerkers te halen?
Algemeen
Er komt nogal wat bij kijken om je team gemotiveerd te houden. Want motivatie is van zoveel meer afhankelijk dan alleen af en toe even een complimentje geven of wat bemoedigende woorden uitspreken. De motivatie in je team is een voortvloeisel van een combinatie van factoren. Denk aan jouw manier van leidinggeven, het vertrouwen at je geeft en de omstandigheden op de werkvloer.
Motiveren betekent eigenlijk dat je anderen beweegredenen geeft om in actie te komen. Je moet collega's dus kunnen aangeven en laten voelen waarom een bepaald doel bereikt moet worden. Zodat mensen intrinsiek gemotiveerd raken om die doelstelling te realiseren. Want zoals je wellicht al wel eens hebt gemerkt werkt een intrinsieke motivatie vaak beter dan een extrinsieke motivatie.
Hoe stimuleer je die motivatie bij medewerkers? De basis van motiveren ligt bij de motivatiefactoren. En gelukkig hebben we die door de jaren heen inmiddels redelijk inzichtelijk gekregen.
Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!
Om te weten hoe je een team kan motiveren is het belangrijk dat je inzichtelijk hebt wat de motivatiefactoren zijn. Door de motivatiefactoren helder te hebben is het makkelijker om daarop in te spelen. Als al deze factoren aanwezig zijn in de werksituatie is dat de basis voor een gemotiveerd team. Een team dat enthousiast en gemotiveerd is om de handen voor jou uit de mouwen te steken. We onderscheiden 6 motivatiefactoren die we hieronder stuk voor stuk toelichten.
Een medewerker wil graag gezien worden. Hij of zij wil erkenning krijgen voor acties, prestaties of bijdrages. Medewerkers willen graag waardering voelen en merken de organisatie zijn of haar werk op waarde schat.
Het mogen geven van een mening, meedenken in organisatorische beslissingen en op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen zijn hierin belangrijk. Daarnaast wil een medewerkers natuurlijk erkenning van zijn inspanningen en bekwaamheid. Een erkenning kan je geven in verschillende soorten en maten. Denk aan een compliment, een bonus of een aanbeveling op LinkedIn. Er zijn vele manieren om iemand erkenning te geven.
Een belangrijke motivatiefactor is zingeving. Het wordt door steeds meer werknemers belangrijk gevonden dat werk zinvol is, een hoger doel heeft en iets bijdraagt aan de maatschappij. Zeker bij de nieuwe generaties zie je hierin een belangrijke trend. Hoe een organisatie of manager hiermee omgaat speelt een grote rol in de motivatie van medewerkers.
Medewerkers willen zich kunnen blijven ontwikkelen en verwachten dat de organisatie hen daarin stimuleert, enthousiasmeert en faciliteert. Er moet dus ruimte zijn voor persoonlijke ontwikkeling en de mogelijkheid om dat binnen de organisatie te kunnen doen.
De mate waarin je als medewerker zelf mag bepalen hoe het werk wordt ingedeeld en uitgevoerd wordt steeds belangrijker. Niet omdat medewerkers eigenwijs zijn, maar vooral omdat ze willen ervaren dat er vertrouwd wordt op hun professionele kennis en kunde. Zorg als organisatie of of manager dus voor genoeg ruimte voor eigen inbreng, initiatief en eigen werkwijzes.
Gemotiveerde werknemers proberen het iedere dag iets beter te doen. En ze proberen de allerbeste resultaten te bewerkstelligen. Maar daar verwachten ze dan wel perspectief voor terug. En dat perspectief heeft dan weer een directe relatie op hun motivatie.
Vraag je dus af wat de groeimogelijkheden zijn binnen de organisatie. Het is voor veel werknemers belangrijk om te weten welke richting op kunnen gaan en wat daarin de vervolgstappen zijn.
En last but not least: ook de beloning is natuurlijk een bron van motivatie. Lang niet voor iedereen, maar voor veel werknemers blijft dit een factor die bepaald hoe hard ze lopen. Overigens mag je deze motivatiefactor breder zien dan alleen maar het salaris dat iemand ontvangt. Ook aanvullende arbeidsvoorwaarden en voordelen tellen mee in het gevoel een passende beloning te ontvangen.
Oke, de motivatiefactoren zijn nu duidelijk. Je weet welke zaken een invloed hebben op de motivatie binnen het team. En wellicht kan je er ook direct al een paar factoren uit filteren waarop jullie organisatie misschien nog wat verbeteringen kan behalen.
Wil je aan de slag met het vergroten van de motivatie binnen een team? De volgende 5 tips helpen je daarbij.
Probeer als manager de doelen van de organisatie helder te communiceren. Neem medewerkers mee in de visie, missie en doelstellingen van het bedrijf. Het grotere plaatje duidelijk maken helpt namelijk om medewerkers in te laten zien waarvoor ze iedere dag naar kantoor komen. Als werknemers zich kunnen vereenzelvigen met dat hogere doel komt dit hun motivatie absoluut ten goede.
Investeer in het belangrijkste kapitaal dat de organisatie heeft.. de mensen. Inventariseer bij ze wat ze nodig hebben en op welke fronten ze zich nog willen ontwikkelen. Dat kan op persoonlijk en op professioneel vlak zijn. Beschikken teamleden (nog) niet over de bepaalde kennis of kwaliteiten? Biedt dan de mogelijkheid aan om dit onder de knie te krijgen. Luister goed naar je medewerkers, zodat je hun echt kan bieden wat ze graag willen ontwikkelen.
Gaat er iets heel erg goed? Is de budgetdoelstelling gehaald of is die ene mooie, grote klant binnen gehaald en aangesloten? Dat zijn de perfecte momenten om waardering en erkenning uit te spreken. Vier successen, geef complimenten en laat je team zien dat je waardeert wat ze voor de organisatie doen. Een passende beloning is dan wel op zijn plaats.
Maar vergeet niet: waardering en erkenning mag ook op de wat kleinere momenten. Heeft iemand jouw leven even iets makkelijker gemaakt? Of heeft iemand de sfeer op die rotdag wat beter gemaakt? Grijp ook dat soort momenten aan om die persoon te laten zien dat je dat waardeert.
Lead by example is een managementterm die aangeeft dat je als manager zelf het goede voorbeeld moet geven. Laat zien dat ook jij hard werkt om doelen te halen. Wees enthousiast en gemotiveerd om anderen te helpen. Als teamleden zien dat jij de kar trekt, komen ze naar je toe voor advies en ondersteuning én volgen ze jouw voorbeeld. Het is daarom een van de belangrijkste manieren om jouw team gemotiveerd te krijgen en te houden.
Blijf communiceren. Vraag vooral veel feedback, plan bijeenkomsten en overleggen en zorg ervoor dat iedereen betrokken is. Als je het team regelmatig informeert over ontwikkelingen voelen ze zich betrokken bij de organisatie, bij het team en bij de processen. Op die manier voelen ze zich belangrijk voor de organisatie en de resultaten.
Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.