De kracht van een follow-up sessie

Als je een training organiseert wil je natuurlijk een optimaal leerrendement realiseren. Daarom hanteren we altijd onze Actief Leren-methode, waarin we toewerken naar concrete handvatten die door deelnemers zelfstandig kunnen worden toegepast. 

Om het resultaat ná de training nog verder te optimaliseren is het waardevol om zo'n twee maanden later nog eens terug te komen op de sessie. Zodat deelnemers de lesstof weer top of mind krijgen, uitdagingen kunnen bespreken en hun nieuwe vaardigheden kunnen finetunen. De praktijk leert dat veel deelnemers dat ontzettend waardevol vinden.

We adviseren onze klanten daarom vaak om een follow-up te organiseren. Benieuwd wat dat precies is? Op deze pagina vertellen we je er alles over.

Waarom is een follow-up sessie belangrijk?

We zien dat deelnemers na onze trainingen enthousiast gaan oefenen met hun nieuwe vaardigheden. En dat is natuurlijk precies de bedoeling! Maar we zien ook dat ze daarbij in de praktijk tegen uitdagingen aanlopen. Ze ervaren moeilijkheden tijdens het oefenen, de stof zakt weg of ze zijn te druk met hun werk. Door deze uitdagingen zijn deelnemers minder bewust bezig met hun leercurve. Ze komen dan in de ontwikkeldip

Vóór de ontwikkeldip maken deelnemers een sterke leercurve door, maar tijdens de dip stagneert deze. De deelnemers zijn dan niet meer bezig met doorontwikkelen en ronden hun leercurve af. Dit proces gaat vaak spelen na zo’n twee maanden.

Een follow-up doorbreekt de dip en vergroot het rendement

Een follow-up is waardevol, omdat het de ontwikkeldip doorbreekt. Deelnemers komen hierdoor in een nieuwe leercurve, waardoor ze zich nog verder bekwamen en de nieuwe vaardigheden duurzaam verankeren. Een follow-up zorgt hiervoor, door:

  • Onverwachte situaties en uitdagingen tijdens het oefenen te bespreken en elkaar verder te helpen.
  • De lesstof, belangrijkste inzichten en relevante tools en technieken opnieuw top of mind te maken.
  • De motivatie opnieuw te prikkelen, door de (individuele) voortgang meetbaar te maken en te bespreken.

Kortom: we gaan nog eens flink de diepte in, waardoor het leerrendement een boost krijgt.

Een follow-up: De statistieken

We evalueren standaard alle trainingen en follow-ups die we verzorgen. Daaruit blijkt het volgende:

  • 74%.. van de deelnemers aan onze incompany trainingen geeft aan dat ze een follow-up leuk en waardevol zouden vinden.
  • 58%.. van onze klanten kiest ervoor om een follow-up sessie te organiseren na het volgen van een incompany training.
  • 91%.. van de deelnemers aan een follow-up geeft aan dat ze profijt hebben gehad van de extra sessie.

Een follow-up organiseren: de 2 opties

Zie je de waarde van een follow-up ook in?
Fijn! Er zijn dan twee opties om dit te organiseren.. 👇

Wij organiseren hem voor jullie (tegen gereduceerd tarief)

We geloven heel sterk in de kracht van een follow-up. Zo sterk dat we deze standaard organiseren tegen gereduceerd tarief.

Een follow-up sessie duurt vaak zo’n 3 tot 4 uur en wordt gegeven door dezelfde trainer als bij de eerste sessie. De trainer weet immers al hoe de ontwikkeling van de deelnemers verlopen is. We komen bij jullie op locatie om de follow-up te organiseren. Hierin zijn we bezig met intervisie, het  inzichten uitwisselen, succeservaringen delen en vaardigheden aanscherpen. 

Jullie organiseren hem zelf (en wij helpen je kosteloos)

Willen jullie een follow-up organiseren, maar deze niet uitbesteden? Dan helpen we je kosteloos op weg, zodat je dit zelf kan organiseren.

We hebben een uitgebreide whitepaper geschreven, met een helder stappenplan om zélf een follow-up te organiseren. Deze delen we gratis met je, zodat je hier zelf mee bezig kan. Dit stappenplan helpt je om op een kwalitatieve, interactieve en psychologisch veilige wijze bezig te gaan met het onderwerp. Heb je behoefte aan het stappenplan? Laat dit dan even weten aan je accountmanager.

Wij kiezen standaard voor een follow-up. Het voordeel is te groot om het niet te doen.

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.4

Incompany Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Incompany Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Incompany Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

We werken vaak samen met Incompany Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.

Veelgestelde vragen over onze follow-up

Staat het antwoord op jouw vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op!

De meeste follow-ups duren zo’n 3 tot 4 uur. Als het echt nodig is kan dat iets langer zijn, maar dat is altijd in overleg met jullie. 

Ja, de follow-up wordt standaard gegeven door dezelfde trainer. Deze trainer kent de deelnemers al en is op de hoogte van hun ontwikkeling en leerbehoeftes. Zo kunnen we tijdens de follow-up direct de diepte in, vanuit een psychologisch veilige omgeving.

Nee, dat valt heel erg mee! De voorbereiding is eigenlijk al in de eerste sessie gedaan. Omdat we de groep al kennen hebben we vanuit jullie weinig input meer nodig om de follow-up sessie uit te kunnen voeren. Wel bellen we van tevoren altijd nog even op om de details te bespreken. We horen bijvoorbeeld graag waar de deelnemers zoal tegenaan gelopen zijn.

Ja en nee. Als je nog nooit met groepen hebt gewerkt, kan het lastig zijn. Je moet de veiligheid, individuele behoeftes en groepsdynamiek kunnen managen. En dat tegelijkertijd. Als je hier geen ervaring mee hebt adviseren we om het uit te besteden.

Heb je al veel met groepen gewerkt? Dan verwachten we dat je met ons gratis stappenplan uit de voeten kan. Na het lezen van dat stappenplan kan je sowieso een goede inschatting maken of het haalbaar is voor je.

Goed om te horen! Als je de follow-up wil uitbesteden kan je dat simpelweg bij ons aangeven. We plannen dan samen een datum waarop we de sessie uitvoeren.

Wil je hem zelf gaan organiseren? Benader dan je accountmanager voor de gratis whitepaper. Die sturen we dan direct naar je op, zodat je zelf aan de slag kan met de follow-up.