Als manager of teamleider heb je vast wel eens iets gehoord over competentiegericht opleiden. Misschien ben je zelfs actief op zoek naar informatie om te kijken of competentiegericht leren past bij jouw team.

Waarschijnlijk ben je tijdens je zoektocht op positieve en minder positieve artikelen beland. Competentiegericht opleiden wordt namelijk bejubeld én bekritiseerd. Dat is niet zo verwonderlijk, want competentiegericht opleiden kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd.

Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de vraag: wat is competentiegericht opleiden? Hieronder gaan we in op de betekenis van competentiegericht opleiden en noemen we twee voor- en nadelen ervan. Tot slot komt aan bod of en hoe jouw organisatie kan profiteren van competentiegericht opleiden.

Gratis whitepaper.. voordat je verder gaat

Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!

Wat is competentiegericht opleiden?

Competentiegericht opleiden houdt in dat competenties worden bijgebracht die aansluiten bij de praktijk. Je leert dus vaardigheden die passen bij de functie die je uitvoert.

In de Van Dale staat de praktische kant van competentiegericht opleiden duidelijk in de schijnwerpers: ‘Het is een vorm van onderwijs waarbij het aanleren van vaardigheden belangrijker wordt geacht dan kennisoverdracht.’

Het begrip ‘competenties’ is echter multi-interpretabel. Het kan uiteraard gaan om het leren van praktische vaardigheden, maar het kan ook draaien om het verwerven van kennis en inzicht en het versterken van persoonlijke ontwikkeling.

Om erachter te komen of competentiegericht opleiden bij jouw team past, is het goed om de voor- en nadelen ervan te kennen.

De voor- en nadelen van competentiegericht opleiden

We beginnen met twee nadelen:

Nadeel 1: Gebrek aan theorie

Wanneer het competentiegericht opleiden enkel over het aanleren van specifieke vaardigheden draait, raken de theorie en het verkrijgen van nieuwe inzichten ondergesneeuwd. Dat kan ervoor zorgen dat complexe problematiek lastiger op te lossen is en informatie minder goed kan worden geselecteerd. Dat kan voor problemen zorgen binnen de organisatie.

Nadeel 2: Geen aandacht voor persoonlijke ontwikkeling

De focus op het aanleren praktische vaardigheden kan er ook voor zorgen er te weinig aandacht is voor eigenschappen als empathie, betrokkenheid, reflectie en hulpvaardigheid. Terwijl dat juist belangrijke aspecten zijn om in een team prettig samen te kunnen werken en goed te functioneren.

Dan nu twee voordelen:

Voordeel 1: Nuttige kennis

Met competentiegericht opleiden leer je wat je nodig hebt. Zeker wanneer niet alleen de nadruk op de praktische vaardigheden ligt, maar ook op de kennis die je nodig hebt om je functie te kunnen uitoefenen.

Voordeel 2: Het sluit aan op de praktijk

Elke organisatie is anders en ook teams verschillen onderling van elkaar. Met competentiegericht opleiden kan worden ingegaan op de specifieke situatie binnen het bedrijf. Dat maakt de nieuwverworven kennis relevant, interessant en direct toepasbaar in de praktijk.

Competentiegericht opleiden kan dus zeker nuttig zijn voor je organisatie. Daarbij is het wel belangrijk om niet alleen de ontwikkeling van vaardigheden centraal te zetten. Het is ook van belang om houding, inzicht en kennis te trainen. Incompany trainingen doen dat: in deze trainingen met een praktijkgerichte insteek is er ook aandacht voor theorie en reflectie. Op die manier steken deelnemers er het meest van op!

Incompany trainingen: het beste uit twee werelden

Maar wat is een incompany training precies? Een incompany training is een op maat gemaakt training voor jouw team. Dat betekent dat de inhoud van de training op jouw leerwensen is afgestemd en bij het kennisniveau en de vaardigheden van je teamleden past. Dat maakt de training relevant en leerzaam.

Wij van Incompany Trainer bieden meer dan 50 verschillende trainingen aan: van de training Succesvol onderhandelen tot Omgaan met agressie op het werk. Alle trainingen zijn interactieve leersessies met veel aandacht voor de praktijk. Uiteraard komt de benodigde theorie aan bod, maar daarnaast is er veel ruimte is voor rollenspelen, opdrachten en games. Daarbij zoomt de trainer in op herkenbare werksituaties en worden voorbeelden uit de werkpraktijk aangehaald. Op die manier kunnen je teamleden na de training de opgedane inzichten en vaardigheden direct in de praktijk brengen.

Stel dat je als teamleder van een start-up merkt dat veel van je medewerkers gestrest over de afdeling rennen. Je wilt dan bijvoorbeeld dat je teamleden leren om beter om te gaan met de onzekerheid van een beginnende organisatie en de wellicht onregelmatige werktijden. Tijdens de training over stressvermindering kan vervolgens op die vraagstukken worden ingespeeld en leren jouw teamleden de competenties die ze nodig hebben. Daarmee geef jij je teamleden ook de kans om zich te ontwikkelen, waardoor hun motivatie, plezier en prestatie op het werk toeneemt.

Heb jij als manager en teamleder specifieke uitdagingen die jij te lijf wilt gaan? Gun jouw team dan een incompany training om de relevante competenties te leren waarmee ze de uitdagingen het hoofd kunnen bieden.

Boek een incompany training bij Incompany Trainer

Incompany Trainer is de grootste aanbieder van incompany trainingen in heel Nederland. Elke training wordt gegeven door een specialistische trainer met passie voor het vak. Met de trainer bespreek jij van tevoren wat de uitdagingen zijn, waar je aandacht aan wilt geven en wat de deelnemers dienen te leren. Daarna kan de trainer een passende training samenstellen.

Je kunt hier ons uitgebreide aanbod van verschillende incompany trainingen bekijken. Je kunt altijd contact opnemen met vragen over een bepaalde incompany training en de invulling ervan. We denken graag met je mee!

Zoek je een incompany training voor je medewerkers?

Hulp of advies nodig?

Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!

Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.

Of bel ons even op 030 - 227 3623

1.500+ organisaties
gingen je voor

9.4

Incompany Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel. En het belangrijkste: de trainingen zijn van topniveau.

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Incompany Trainer door het brede aanbod. Het contact is altijd superprettig en snel.

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Incompany Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

We werken vaak samen met Incompany Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.