
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Op zoek naar handige manieren om het allerbeste uit je medewerkers te halen?
Algemeen
Bijna niemand werkt alleen. Dat betekent automatisch ook dat je andere mensen nodig hebt om het werk goed uit te kunnen voeren. En wat is er belangrijk als je samenwerkt met anderen? Juist, een goede communicatie. Die communicatie is een van de meest belangrijke bouwstenen voor het succes van een team.
Met elkaar communiceren wordt door veel mensen als heel normaal en vanzelfsprekend gezien. Maar vergis je niet: vaak is communicatie juist een ondergeschoven kindje dat het minste aandacht krijgt. En dat merk je vaak pas terug als dingen zijn misgelopen. Bijvoorbeeld bij projecten die niet zijn geslaagd. Als je reflecteert en evalueert blijkt dan vaak dat de communicatie in dat project gebrekkig was. Zo zie je maar weer hoe belangrijk dit thema is.
Daarom kijken we in dit artikel naar communicatie op de werkvloer. En specifiek naar hoe je die communicatie kan verbeteren.
Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!
Laten we beginnen bij het begin: ieder mens is uniek en heeft daarom ook een eigen communicatiestijl. Het is daarom niet verrassend dat er soms gemakkelijk ruis op de lijn kan komen. De één is bijvoorbeeld heel direct in wat hij van de ander verwacht, terwijl een ander voorzichtiger is en om de daadwerkelijke boodschap heen draait. Vaak eindigt dat in onbegrip, frictie of frustraties.
Het is goed om te beseffen dat de ene communicatiestijl niet beter is dan de andere. In een ideale wereld zou iedereen perfect kunnen communiceren, maar dat is nu eenmaal niet zo. Het is als collega's zaak om daarmee om te gaan en om elkaar te vinden in een modus die voor iedereen werkt.
Een goede, open en constructieve manier van communiceren onder medewerkers is belangrijk. Zoals gezegd: communicatie is essentieel om werk gedaan te krijgen. En dat werk gedaan krijgen resulteert weer in prestaties op individueel, team- en organisatieniveau. Efficiënt en effectief met elkaar communiceren is dus cruciaal om als organisatie te kunnen presteren en te kunnen groeien.
Maar welke specifieke voordelen brengt goede communicatie precies met zich mee? We sommen er hieronder een aantal voor je op.
Enthousiast geworden om aan de slag te gaan met de communicatie op de werkvloer? Heel goed! We helpen je graag vast op weg met deze 5 tips.
Als duidelijk is wat iedereen moet doen wordt de communicatie al een stuk makkelijker. Iedere medewerker weet waar hij of zij terecht kan voor vragen en opmerkingen. Een heldere rolverdeling zorgt ervoor dat de communicatiestructuren en -lijnen duidelijker zijn en sneller benut worden.
Een open communicatiecultuur is belangrijk voor een goede werksfeer en voor effectieve communicatie. En nee, dat betekent niet dat je alles maar moet roepen. Maar het betekent wel dat je als organisatie medewerkers stimuleert om zich open te stellen, om kwetsbaar te durven zijn en om unieke perspectieven en meningen met elkaar te delen.
Het geven van feedback en feedforward is een basisingrediënt voor effectieve communicatie op de werkvloer. Deze twee tools zijn voor iedere professional in iedere situatie waardevol om in de rugtas te hebben. Als organisatie doe je er goed aan om werknemers die kennis en kunde aan te reiken. Het geeft hen de handvatten én het zelfvertrouwen om hier zelfstandig mee aan de slag te gaan.
Om open communicatie te stimuleren is het belangrijk dat medewerkers tijd, moeite en energie investeren om elkaar beter te leren kennen. Door zaken als elkaars waarden, behoeften, valkuilen en allergieën te leren kennen wordt het makkelijker om elkaar op te zoeken en met elkaar te communiceren op een manier die goed voelt voor beide partijen. De drempel om open en eerlijk te zijn naar elkaar ligt simpelweg een stuk lager als mensen elkaar beter kennen op persoonlijk vlak.
De gouden tip is natuurlijk om als organisatie het communiceren te stimuleren. Faciliteer werknemers om hun skills op dit gebied verder te ontwikkelen. Dat kan bijvoorbeeld door het organiseren van incompany trainingen op het gebied van communicatie. Communiceren is vaak iets wat men uit gewoonte doet, maar waar niet of nauwelijks bij wordt stilgestaan. Trainingen kunnen de perfecte eye openers zijn om dit patroon te doorbreken en om in de toekomst écht effectief met de communicatie aan de slag te gaan.
Toch zijn we er met deze 5 tips nog niet helemaal. We hebben namelijk nog een bonustip. We willen graag nog meegeven dat communicatie niet alleen uit zenden bestaat, maar vooral ook uit echt naar elkaar luisteren. Luisteren is een belangrijk en groot onderdeel van goede communicatie. Wil je de communicatie op de werkvloer verbeteren? Probeer dan ook te denken aan het ontwikkelen van luistervaardigheden. Want luisteren wordt in veel van de gevallen maar met een half oor gedaan.
Wij zijn Incompany Trainer. De grootste aanbieder van incompany trainingen. Met meer dan 50 verschillende trainingen helpen we met veel plezier klanten door heel Nederland. Regelmatig boeken die klanten onze trainingen omdat zij de communicatie binnen teams of tussen medewerkers in het algemeen willen verbeteren.
In deze trainingen maken we gebruik van onze ‘actief leren’-methode. Dat betekent dat onze ervaren trainers de theorie veelvuldig afwisselen met praktijkelementen, zoals opdrachten, rollenspellen en verschillende oefeningen. Zo ontstaan direct inzichten en krijgen deelnemers de nieuwe kennis en kunde razendsnel onder de knie. Het leerrendement is daarmee zo optimaal mogelijk.
Hebben jullie interesse in een incompany training op het gebied van communicatie? Of willen jullie eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op. Onze training coördinatoren denken graag met je mee over de beste inhoud voor jullie ontwikkelbehoefte.
Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.