Chat with us, powered by LiveChat
Home » Wat je team wint met een training over emotionele intelligentie
EQ op werkvloer ontwikkelen

Wat je team wint met een training over emotionele intelligentie

Tags: | ⏱ Leestijd: 4 minuten

Met een pokerface bij de vergadering zitten, gevoelens inslikken en geen medeleven tonen: dat is absoluut niet meer van deze tijd. Er is gelukkig steeds meer aandacht voor de kracht van emotionele intelligentie (EQ) op het werk. Een goed ontwikkelde emotionele intelligentie zorgt namelijk voor een gelukkig en succesvol (werk)leven.

Als manager of teamleider is het dus meer dan de moeite waard om je teamleden de kans te geven hun EQ te vergroten. Daar heeft het individuele teamlid, het team én de organisatie als geheel profijt van. Maar hoe doe je dat? Het aanbieden van een training emotionele intelligentie is een beproefde methode. Hieronder vertellen we meer over voordelen van zo’n training en hoe jij en je collega’s kunnen deelnemen.

Wat is emotionele intelligentie?

Emotionele intelligentie wordt ook wel EQ genoemd, wat staat voor emotioneel quotiënt. Hierbij gaat het om het vermogen om je eigen emoties en die van anderen waar te nemen, te begrijpen en ermee om te gaan.

Personen met een goed ontwikkelde emotionele intelligentie:

  • Zijn empathisch. Je kunt je dus uitstekend verplaatsen in de gevoelens van anderen en veroordeelt niet (te) snel.
  • Beschikken over zelfkennis. Je weet wat je wel en niet kan en je kunt je talenten inzetten.
  • Bezitten goed ontwikkelde sociale vaardigheden.
  • Kunnen hun emoties goed reguleren. Je houdt dus je impulsen onder controle en weet rustig te blijven in een conflict.
  • Zijn optimistisch. Je hebt vertrouwen in je eigen kunnen en je ontwikkelingsmogelijkheden en die van anderen.

Wanneer jouw EQ goed is ontwikkeld, dan krijg jij bijvoorbeeld geen woede-uitbarstingen wanneer een klant ontevreden is, je merkt wanneer het niet goed gaat met je gesprekspartner en kunt onder woorden brengen wanneer jou iets dwarszit.

Het goede nieuws: emotionele intelligentie is geen vaststaand gegeven. Je kunt je EQ ontwikkelen, bijvoorbeeld door het volgen van een training. Dat levert een hoop voordelen op.

Wat levert een training emotionele intelligentie op?

Voordeel 1: De samenwerking verbetert

Emotionele intelligentie betekent dat jij je kan inleven in de gedachten, gevoelens en wensen van anderen. Dat doe je bijvoorbeeld door goed te luisteren, door te vragen en ook op de lichaamstaal van de persoon tegenover je te letten. Je houdt rekening met de ander en redeneert niet alleen vanuit jezelf. Inzicht in elkaar en oog voor elkaar verbetert de communicatie en dat maakt de samenwerking leuker en effectiever. Maar dat is niet het enige resultaat: doorgaans zal ook de productiviteit en kwaliteit van het werk stijgen!

workshop EQ optimaliseren

Voordeel 2: De werkstress gaat omlaag

Door te werken aan je EQ leer jij je emoties begrijpen en reguleren. Je hebt bijvoorbeeld door wanneer jij ergens blij van wordt en weet deze emotie in te zetten door soortgelijke projecten op te pakken. Andersom werkt het ook. Je merkt wanneer je grenzen zijn bereikt en de emmer overloopt. Je kunt beter analyseren waar de stress en druk vandaan komt en dat vervolgens veranderen. Jouw emotionele intelligentie zorgt dus voor een betere omgang met stress en dat is ontzettend belangrijk voor een gezond werkleven.

Voordeel 3: De omgang met feedback verbetert

Het ontwikkelen van je emotionele intelligentie zorgt ook voor het ontwikkelen van je zelfbewustzijn. Je weet waar je goed in bent en kunt daardoor je talenten met vertrouwen inzetten. Aan de andere kant weet je ook wat je niet zo goed kan en ben je bereid te leren van je fouten. Wanneer je op het werk een foutje maakt en je wordt daarop aangesproken, dan schiet je niet in de stress. Je ziet het als een leermoment en bent blij met de feedback. Daardoor kan jij jezelf weer naar een hoger niveau tillen.

Voordeel 4: Het werkplezier stijgt

Dit is een concluderend voordeel van een training emotionele intelligentie: je gaat met meer plezier naar je werk. Dat is niet zo vreemd. Met een goed EQ werk jij prettig samen, je ervaart minder stress en meer motivatie, je voelt je zelfbewust, bent leergierig en krijgt een hoop voor elkaar. Dat maakt het werk een stuk leuker!

Overtuigd? Lees dan meer over de training Vergroot je emotionele intelligentie van Incompany Trainer.

Training Vergroot je emotionele intelligentie

Op de werkvloer levert een goed ontwikkelde emotionele intelligentie veel voordelen op. Wil jij ook de kracht van emoties inzetten om anderen beter te begrijpen en je doelen te bereiken? Dan is deze training perfect voor jou. We beginnen met de theorie en duiken in de relatie tussen EQ en IQ en de samenhang tussen het rationele en emotionele brein. Je komt erachter welke basisemoties er zijn en welke signalen jij met je lichaam afgeeft.

Tijdens de training is er ook aandacht voor de praktijk en krijg je oefeningen onder de knie om je emotionele intelligentie te ontwikkelen. Je leert hoe je jouw gevoelens kunt uiten en goed omgaat met de gevoelens van je collega’s. Daardoor verloopt de samenwerking prettiger en soepeler en krijg je een stuk meer voor elkaar – zonder dat je last hebt van stress!

Wil jij ook aan de slag met je EQ? Neem dan contact op met Incompany Trainer. Dan zorgen wij ervoor dat de emotionele intelligentie van jou en je collega’s kan groeien.

Waarom een training van Incompany Trainer?

Incompany Trainer is de #1 aanbieder van incompany trainingen in heel Nederland. Wij bieden meer dan 50 interessante incompany trainingen aan.

Onze gespecialiseerde trainers komen bij je langs op kantoor met een training die op jouw leerwensen is afgestemd. Alle theorie en informatie is afgestemd op jullie specifieke situatie. Op die manier is de training concreet, relevant en de ontwikkeling van je medewerkers het grootst.

Kunnen we je nog ergens mee helpen? 👋

Recente artikelen

Onze laatste artikelen

We schrijven regelmatig artikelen over trainingen, opleiden en werk.

Non-verbale communicatietraining: wat levert het op?

Non-verbale communicatietraining: wat levert het op?

Misschien herken je het wel: een collega geeft een presentatie over een nieuw product, maar in haar ogen lees je vooral twijfel. De presentatie is daardoor een stuk minder overtuigend. Of een collega zegt dat het uitstekend gaat, hoewel zijn schouders hangen...

8,6 klantcijfer

Onze klanten waarderen ons
met een gemiddelde van 8,6.

150+ klanten

We hielpen de afgelopen jaren
150+ klanten door heel NL.

#1 trainers

Onze trainers zijn stuk voor stuk
experts binnen hun vakgebied.

Actief leren

Wij passen ‘actief leren’ toe voor
een optimaal leerrendement.

We kwamen al bij meer dan 150 klanten over de vloer. 😍
Dit is hoe zij onze samenwerking ervaren:

Dineke Philipse

Verenigingsmanager, CLC-Vecta

Wij zoeken vaak trainingen die onze leden helpen om te kunnen ontwikkelen. We werken vaak met Incompany Trainer door het brede aanbod en de goede prijsstelling.

Rian van Nuland

Medewerker HRM, Lavans

Incompany Trainer geeft al 2 jaar trainingen aan onze collega’s. Het aanbod is divers en de communicatie is erg duidelijk en snel, zowel voor de training als daarna.

Michelle Oosthuyzen

Eigenaar, Stadsfruit

Wij hebben bij deze partij een training over Complimenteren gevolgd. We hebben een mooie, leerzame en inspirerende dag gehad. De feedback van onze deelnemers was ook erg positief.

Nancy Stevens

Teammanager, IvVW

Incompany Trainer verzorgt regelmatig trainingen bij ons. Het is altijd een fijne partner om mee samen te werken. Snel schakelen, snel contact en ze denken goed met je mee.

Maurits Schuijf

Founder, Shakes on Wheels

We werken vaak samen met Incompany Trainer voor events bij onze klanten. Wij doen dan de catering, zij een of meerdere trainingen. We zijn altijd erg tevreden over hun bijdrage.

Robin van ’t Ruim

Manager, de Balie

Fijne service, snel contact en interessante trainingen. Zo zou ik onze prettige samenwerking met Incompany Trainer beschrijven. Bedankt tot dusver en op naar nog vele jaren!

Peter Houtman

Coördinator

Heb je hulp nodig?

Ben je geïnteresseerd in een van onze incompany trainingen?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

  We zijn per mail bereikbaar op welkom@incompanytrainer.nl.
→  We zijn telefonisch bereikbaar op 030 – 227 3623.